lördag, november 04, 2006

Lättläst?

Hälsade just på hos En annan sida – som ska få stafettpinnen av mig i Blogstafetten den här gången. Pinnen är på väg till mig, från Helis hörna, där den just nu befinner sig. Men medan jag ligger här i startblocken och redan börjat småsvettas blev jag nyfiken på en sak som Petra (En annan sida) har hittat: läsbarhetsberäkning. Man matar in en text och får snabbt en analys tillbaka. Riktigt skojigt! Kanske användbart också?
Min Haparanda-text här nedan har läsbarhetsindex (LIX) 39. Vilket betyder lättläst, på gränsen till medelsvår/normal tidningstext. Det är ett betyg jag är nöjd med!
För, som jag skrev i en kommentar till Petra, lättläst ska inte föraktas. Alldeles för många texter man träffar på är åt h-e för tillkrånglade - och blir inte bättre av det.
På den här lilla stumpen blev det LIX 28, ifall du undrar!

3 kommentarer:

  1. Anonym8:48 em

    Vilken kul och intressant blogg:) Sådant här gillar jag skarpt!
    Jag är glad som hittade hit till dig.
    Kram Knasiga mamman

    SvaraRadera
  2. Tack, så kul! Välkommen åter!

    SvaraRadera
  3. Anonym3:27 em

    Oj, det där låter knepigt! Kan man LIX-kolla sina brev innan man skickar dem. Man vill ju gärna att de ska var lättlästa och förståeliga men heller inte urtråkiga.

    SvaraRadera