fredag, september 28, 2007

Böcker vars blad vänder sig själva

Pageturners är ämnet för veckans bokfemma. Det handlar om de där böckerna som man inte kan ta paus från - man MÅSTE få veta hur det slutar - fast man samtidigt inte vill att det ska sluta någonsin. Och det är just med en sådan bok vi som läser i sängen slår oss på näsan när vi slumrat till på grund av den sena timmen.

Ett inte alldeles lätt uppdrag att välja, tycker jag, för den bok som var omöjlig att lägga ifrån sig vid en viss tidpunkt i livet, den kan framstå som alldeles hopplös om man tar upp den igen några år senare. Lite grand som med schlagertexter: den som är lyckligt nyförälskad kan identifiera sig med rader av smäktande smörsånger, som hon aldrig annars skulle lyssnat till. Och den som är deppad hittar sin egen historia i en mollartad ballad där tårarna ligger och dallrar på artistens stämband.

Efter visst
grubbleri och lite rumsterande i bokhyllan tänkte jag i alla fall försöka mig på att identifiera fem titlar som varit riktiga läsäventyr, böcker i vilka bladen tyckts vända sig alldeles av egen kraft. Och med flit har jag valt ”moderna” böcker den här gången!

1. Margaret Atwood: Tjänarinnans berättelse (The Handmaid´s Tale)
En skakande och tänkvärd framtidsvision.
2. Majgull Axelsson: Rosario är död.
Historien är grundad på fakta. Man bara måste veta hur det går! Hemsk läsning, men den borde vara obligatorisk för alla och envar.
3. Karin Fossum: Älskade Poona
Gripande, sorglig, mänsklig.
4. Joyce Carol Oates: Blonde
Marilyn Monroes historia. Med den boken i händerna hör man hennes röst och tror lätt att hon faktiskt personligen berättat alltihop för författarinnan.
5. Karin Alvtegen: Skam
En riktig rysare som sakta kryper inpå en och tvingar en att kasta ett öga över axeln då och då.

Fem kvinnor har skrivit böckerna på min lista.
Massor med fantastiska böcker hade faktiskt kunnat platsa.
Jag skulle lätt ha kunnat plocka fram ett herrlag också. Som till exempel:
Vilhelm Moberg: Utvandrar-serien
André Brink: Ett ögonblick i vinden (An Instant in the Wind)
Daniel Keyes: Blommor till Algy (Flowers for Algernon)
Björn Larsson: Drömmar vid havet
John Updike: Rabbit-serien.
Men då hade jag ju inte hållit mig till reglerna för bokfemman…

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar