tisdag, september 11, 2007

Museum med mersmak

McDonalds rustar för ett jubileum. Big Mac ska fylla 40 år.
För att högtidlighålla dagen öppnades nyligen ett McDonalds-museum. Det är en exakt avbild av den allra första restaurangen i det som skulle bli en världsomfattande snabbmatskedja, där en rätt till råga på allt skulle komma att fungera som en värdemätare på samhällsekonomin i stort.
Priset på en Big Mac säger nämligen snabbt mer om kostnadsnivån i ett land än ekonomernas avancerade diagramstaplar och siffror – det kallas för Big Mac-index och tas på största allvar.

Bästsäljaren skapades av Jim Delligatti, som fanns med tidigt som franchiseinnehavare i det blivande restaurangimperiet.
Men den allra första restaurangen öppnades 1940 av bröderna Richard och Maurice Mc Donald i San Bernadino, Kalifornien. 1955 togs namnet över av Ray Kroc i Des Plaines, Illinois, när han startade kedjan. Det är den restaurangen som kopierats nu och blivit museum. En kul detalj: på den tiden fick endast män jobba bland fritöser och grillar. Skyltdockor i originaluniform finns på plats, och man har också lyckats få tag i en del köksmaskiner av rätt årgång. Coca colan serverades ur tunna!

Även om utrustningen ser helt annorlunda ut nu för tiden så finns ändå originalidén kvar, den om snabb service och den eviga vissheten om att det man får på sin bricka är likadant oavsett om man stått i kön i Moskva eller på Hornsgatan. Med snabbheten kan det vara lite si och så, det vet vi som gärna tuggar i oss en burgare ibland, men nog smakar det lika såväl i Caracas som i Umeå.

“If you got time to lean, you´ve got time to clean” – har du tid att stå och hänga så har du också tid att städa, fritt översatt – blev ett mantra som fortfarande trummas in all personal (och som vi tonårsföräldrar ibland frestas att införliva i den dagliga konversationen över köksbordet).
Därför kan man alltid gå på toa på McDonalds, en konkurrensfördel som inte bör underskattas.

Och framgången är exempellös. 550 miljoner Big Mac säljs om året bara i USA – snacka om köttberg… Kedjan finns i dag i över 120 länder och har närmare 50 miljoner kunder om dagen.
Sverige har cirka 230 McDonalds-ställen. Det första öppnades 1973 och ligger fortfarande på Kungsgatan i Stockholm.

Ju mer jag tänker på saken, ju hungrigare blir jag.
Museet, där besöket är gratis, har en restaurang tvärs över gatan. Men till de gyllene bågarna är det lite väl långt – åtminstone om man tänker på HUR hungrig jag är.
Men kanske är det dags för en Big Mac, som ett tidigt grattis på 40-årsdagen?

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Jag försökte komma ihåg mitt första McD-besök, men det går inte. Däremot vet jag att första riktiga hamburgarna med pomme åt jag i USA -71.

    Numera tar jag alltid en ceasarsallad på McD när vi behöver snabbäta.

    SvaraRadera
  2. Vi äter förstås endast på Max när det är grillkioskmat på menyn:-)

    Och det är bara om vi absolut måste och inte har dotter nr två med, för hon får kväljningar av att bara gå förbi ett hamburgarhak.

    Men när det är riktigt nödläge är det tur att McD har börjat med några vettiga alternativ

    SvaraRadera
  3. Jag har förresten länkat dej, är det OK?

    SvaraRadera
  4. Väldigt OK, Ingela! Och jag håller med om att Max är gott - men McD är många fler och därför hamnar man oftast där. Cesar salladen tycker jag precis som Bloggblad är jättegod, med rejäla parmesanflagor (i a f för det mesta)!

    SvaraRadera
  5. Anonym1:55 em

    Ajajaj, H�xan! I sista paragrafen skriver du ju - ju. Det ska v�l �nd� vara ju - desto? Eller �r jag bara spr�kriktigt petnoga?

    Fr�nsett det: Har trots 4 �r i US of A aldrig provat McDonalds, men har h�rt att deras r�ksallad �r acceptabel nuf�rtiden. N�got att se fram emot, kanske?

    Bon appetite! Och n�gra hekton mer f�rmodligen.

    SvaraRadera
  6. Tjena Kulsprutan och välkommen till Språkpolisernas förening! Jag instämmer i att det skulle kunna stå ju-desto, men att ju-ju också är alldelers korrekt! Fast för din skull kan jag tänka mig att ändra...
    :-))

    SvaraRadera
  7. Anonym11:18 fm

    Tackar:o)

    SvaraRadera
  8. Anonym9:12 em

    McDonald har fördärvad matkulturen och är till stor del ansvarig för det överflöd av överviktiga unga människor vi ser idag. Ingen kan ha så bråttom att de måste äta där. Jag tycker det är sorgligt att man vänjer småbarn vid att när det är fest då går man på McDonald, belöning om man är snäll när mamma och pappa shoppar...Jag tror de har stoppat in en vanebildande drog i hamburgaren!

    SvaraRadera