fredag, september 07, 2007

Snyftnödig

En av Klimakteriehäxans trognaste läsare går under täcknamnet Kulsprutan. Hon förgyller ofta kommentarsspalten med klyftiga och roliga synpunkter.
Idag har hon gjort en insats för svenska språket som jag tycker är värd lite extra uppmärksamhet. Det handlar om hennes kommentar till min text om samlare, som du hittar om du scrollar ned, förbi ett par poster.

Hon har gett oss ett nytt litet ord som jag inte förstår att ingen sett behovet av för länge sedan:
ordet är snyftnödig.
Man vet direkt hur det känns, inte sant?

Snyftnödighet kan slå till framför en rom-com i tv eller på bio, den kan bryta ut när man läser en bok eller hittar en liten lämning från barnens tidiga år, ja den kanske till och med kan utlösas av en bloggpost...
Själv blev jag exempelvis extremt snyftnödig när Sanna Kallur ”bara” blev fyra och himla ledsen på friidrotts-VM härom sistens. Lite allmän vänlighet i oväntad miljö kan framkalla tillståndet, liksom beröm och små spontana ömhetsbetygelser.

Fast jag kan bli lika rörd och berörd av en massa olika saker, fler och fler ju äldre jag blir, verkar det.
Snyftnödig är ordet.

Copyright Klimakteriehäxan (och Kulsprutan)

8 kommentarer:

  1. Å, det var ett bra ord! Tack. Ögoninkontinent låter så kliniskt.

    Jag kommer att sno det ordet. Bara så ni vet, kulsprutan och du. Jag är med i föreningen VSGG. Vi som gärna gråter...

    SvaraRadera
  2. Man kan bli nödig på en massa sätt. Snyftnödig var ett bra tillskott till den listan.

    Jag brukar bli pussnödig då och då.

    SvaraRadera
  3. Anonym12:45 fm

    Det är sant, ju äldre man blir ju
    oftare snyftnödig. Skönt att ha ett bra ord i huvudet att ta till när sorgsenheten överrumplar ibland.
    Overboard

    SvaraRadera
  4. Jaaa, undertecknad i ett nötskal! Det är viktigt att bli berörd. Fast jag är tuff också. Hursomhelst, det var ett underbart ord. Det snor jag utan att blinka. ;)

    Fö låter VSGG som en förening i min smak.

    SvaraRadera
  5. Anonym5:34 em

    Det var ett bra ord. Det snor jag också!

    SvaraRadera
  6. Frank Mc Court, han som har skrivit bl a "Ängeln på sjunde trappsteget" kallar det att "ha blåsan för nära ögonen".

    Jag tycker att den flyttar närmare för varje år. Klarar numera inte ens Luciatåg.

    SvaraRadera
  7. Luciatåg??? Jag hulkar vid bara tanken...

    SvaraRadera
  8. Anonym2:13 em

    Och TV-annonser med härliga ungar eller gulliga djur. Eller en blomma som just slagit ut. Beröm.
    Vänner som bara finns. Listan kan bli lång. Jag är mycket stolt över att ha "hittat på" ett ord som verkar passa ganska många.
    Tack för erkännandet - det värmer.
    Kan AO vara intresserad/t? Blir det royalty? I s f bjuder jag på rondellhund-skumpa! Var det Krystall den hette? Orkar inte scrolla.

    Jag gissar att de flesta av oss har fyllt tjugo :o)

    Var skriver man in sig i VSGG, Bloggblad?

    SvaraRadera