tisdag, januari 08, 2008

Den lilla skillnaden

Hörde ett av många inslag i radio om pågående kamp om demokratiska partiets presidentkandidatur inför det kommande valet i USA.

Till studion hade några experter bjudits in. De slog fast att väldigt lite skiljer de tre kombattanterna åt: Hillary Clinton, John Edwards och Barack Obama.
Men någon skillnad måste det väl ändå finnas? insisterade programledaren.
Nej, sa experterna.

Ingen av dem kom på att Hillary Clinton är kvinna och Barack Obama ovanligt mörkhyad för att finnas på den här nivån i amerikansk politik. Om dessa faktorer inte betyder skillnad vet jag inte vad det ordet står för. Tänka sig: en kvinna kan bli president i världens mäktigaste land! Eller en afroamerikan!
Ibland undrar man hur experter får sin titel.

PS Det finns faktiskt en bok om USA:s förste svarte president. Romanen "The Man" skrevs av Irving Wallace 1977. Som jag minns den är det en fascinerande bok, som förmodligen bara går att få tag i på antikvariat i dag - eller på bibliotek, förstås.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Anonym3:46 em

    Samtidigt tycker jag att det tyder på en trevlig fördomsfrihet.

    Själv hoppas jag på en svart president i USA. Visst en kvinna vore också stort men det andra vore större.

    SvaraRadera
  2. Jag ser fram emot ett spännande presidentval i USA. Känns som om det här valet kommer att ha stor betydelse. Och sämre kan det ju inte bli.... =o)

    SvaraRadera
  3. Kanske är en dum fråga då jag är skamligt oinsatt... men kan de ha syftat på de åsikter som de tre står för. politiker blir ju alltmer lika varandra...

    SvaraRadera
  4. Jo de likartade åsikterna och deras planer var snarlika, det var det som var huvudbudskapet. Och min förundran gällde att de mest uppenbara egenskaper som skiljer de tre åt aldrig kom på tal. För Obama kommer rimligen att få många afroamerikanska röster liksom röster från den stora latino-befolkningen för att han är den han är. Och Hillary bör rimligen kunna hoppas på en och annan överhoppande republikansk kvinna, med just könsperspektivet som det tunga argumentet.
    Så det där om fördomsfrihet, det köper inte jag den här gången. Grupptillhörighet är en viktig faktor i politiken, det tror jag aldrig går att komma ifrån.

    SvaraRadera
  5. Tycker att det är synd att focus blir på Färgad och eller Kvinna!
    Politiken kommer som i skym undan!
    Är Obama Afroamerikan?, jag tror att han har mexikanskt ursp....osäker.
    Och är Fru Clinton en Kvinna? jag tror att hon är en Järnlady...osäker.
    Men för mig får gärna en av det två bli precident i Usa.
    För det troliga alternativet är en 71:årig konservativ "Gubbe
    Och det är jag säker på...

    SvaraRadera
  6. Anonym8:04 em

    utländska tv-stjärnor kan också komma långt

    SvaraRadera
  7. Anonym2:11 em

    En svart (OK afroamerikansk då)kvinnlig president vore nog optimum!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. För säkerhets skull: nej, Obama är inte av mexikansk börd. Den ena av hans föräldrar är från Kenya (fadern), mamman från USA. O. är uppväxt på Hawaii Och han är den femte afroamerikan som valts in i senaten, den ende som finns där f n.

    SvaraRadera