måndag, juni 18, 2012

Lite lila i salladen

Den första gräslöksblomman har slagit ut i min balkongkruka.
Det ger mig möjlighet att pröva – och dela med mig till er – ett färskt tips jag fått av en duktig kock: plocka isär blomman och lägg de små lila klockorna i salladen! Medför inte bara ett trevligt färgtillskott, utan också distinkt smak av gräslök.

Ett tips till fick jag i sammanhanget. Om man knipsar av nyss utslagna gräslöksblommor och lägger dem i en plastpåse i kylen håller de sig ganska länge. Men ”nyutslagen” är nyckelordet.
Så snart blomman blir det allra minsta brun i kanterna är det för sent. Jag ska definitivt prova!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Gräslöken blommar så fint på vårt berg.

    SvaraRadera
  2. Och du äter den, även blommorna?

    SvaraRadera
  3. så spännande! Jag har aldrig prövat dem, (och eftersom jag numera inte tål lök, törs jag inte) men jag har provat en massa annat i salladen... ringblomma, nässla, hallonblad, smultronblad, daggkåpa, granskott... (Fast det var under min hälsokostperiod när jag var vegetarian och åkte på hälsohem varje sommar.)

    SvaraRadera
  4. Åh va fint! Om de blommar på landet nu när vi kommer upp så ska jag definitivt prova! :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Såg hos Bloggblad att både du och jag har en gräslöksblomma på bild i dag! Men jag har inget bra tips som du har, och det var inte ens min blomma så jag kan inte prova ditt tips - än. Jag får se till att plantera lite gräslök så att jag får en blomma.

    SvaraRadera
  6. Barnbarnet gillar inte gräslök... men jag hämtar lök till sillen direkt på vårt berg, är jag på humör, dekorerar jag bed blommor. De flesta är ätbara ;)

    SvaraRadera
  7. Anonym1:46 em

    Vackert och smakfullt tips! Ska försöka så snart som möjligt.


    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. Kul om ni också provar - hoppas ingen blir besviken!

    SvaraRadera