söndag, september 01, 2013

Loggbok från semestern

Det blev ett bilburet alternativ. Två veckors rundresa.

Dag 1
Nu startar vi (kl 16:00). Första paus i Vägsjöfors. Passerar gränsen till Dalarna 19:40. I Mora på tältplats 21:30.

Dag 2
”Revelj” kl 5:10, så kallad enmans-.  Sen rev vi tält, rullade sovsäckar och gjorde oss klara för fortsatt färd, efter tråkig frukost. Kommer i väg på dagens etapp vid niotiden. Siljan följer oss till Orsa. In i Hälsingland 11:20. Mat i Söderhamn. Gränsen till Medelpad passeras 17:20 och vi är snart i Sundsvall.  Natt på vandrarhem i Härnösand.

Dag 3
Stopp vid Sandöbron, men först fick vi punka. Jobbigt. Väldigt tjusigt vid bron över Ångermanälven.
Och så har vi varit uppe på Varvsberget i Örnsköldsvik. Sen doppade jag mig i Östersjön. Det var inte varmt.
Vykortsskrivning i Nordmaling. In i Västerbotten (Umeå) och vandrarhemsnatt i Skellefteå, där vi också var in och tittade i en kyrka.
Nu har vi sett renar. Och mygg.

Dag 4
Nu är vi i Norrbotten. Har fikat vid Kalix älv och sett laxfiske och ”kolkning”.  Bott på hotell i Haparanda. Framme vid Polcirkeln kl 12:50. Den heter Napapiiri på finska, det ska jag komma ihåg!

Dag 5
Samer i Karesuando efter tältnatt och utsikt från Luossavaara i Kiruna. Vi har varit så långt norrut man kan åka på svensk sida gränsen. Fick vända vid skylten "Här slutar allmän väg". Nu ska vi mot söder igen.

Dag 6
Malmberget mitt i Norrlands inland. Här vill jag aldrig bo. Fast en natt på vandrarhem gick väl an. Ser mycket fjällbjörk.

Dag 7
Porjus, Harsprånget, Lappstaden i Arvidsjaur. Vandrarhem igen.  Mer renar. De är fina.

Dag 8
I Jämtland ser vi ett brudpar som gifter sig i Frösö kyrka. Åker upp på Åreskutan. Får tillsägelse av personalen att jag inte får sätta linbanevagnen i gungning, det anses jag tydligen ha gjort.
Kramar snöbollar, mitt i juli!
Sover i Strömsund.

Dag 9
Vålådalen, fjäll. Och natt i fjällstuga. Myggigt. Fast fint ändå.

Dag 10
Nu är vi utomlands: Norge. Ser Atlanten. Köper öl. Får soppa till frukost, köttsoppa.
Framme i Trondheim hittar vi privatrum att bo i, med fantastiska duntäcken, som moln.

Dag 11
Tillbaka i ”hemlandet”, natt i Tännäs.
Tännforsen. Sveriges största vattenfall. Väldigt mycket vatten som kommer väldigt fort.

Dag 12
I Dalarna igen. Kraftverksbygge i Dalälven: Trängslet. Massor med lera. Däcken på maskinerna som används i jobbet är flera meter höga men bygget är inte klart. Natt i Mora. Dalahästar överallt.

Dag 13
Vandrarhem i Stora Tuna. Nära hem från Borlänge. Skönt med egen säng. Klart bättre än att tälta.

Året var 1959 och sommaren var varm. Vi var tre i bilen, mamma, pappa och jag, som fördrev del av tiden i baksätet med att skriva anteckningar, noggrant med klockslag, om hur resan framskred. Handstilen är inte vacker men läslig och när jag nu bläddrar i den gamla anteckningsboken, som jag nyss hittat, och kopierar mina anteckningar, kommer minnena tillbaka. Åtskilliga av de där platserna har jag aldrig återsett. Men jag har heller aldrig mer ätit köttsoppa till frukost eller gått upp, utan särskilt vägande skäl, klockan tio över fem på semestern …

Tror ändå att det var en ganska lyckad resa.
Och i dag tar sommarledigheten anno 2013 slut. Utan loggbok.

Copyright Klimakteriehäxan

1. Det där får du göra om, helmysigt ju!

2. Anonym3:01 em

Du skulle förmodligen äta, bo, uppleva och anteckna annorlunda om resan upprepades i dagens läge.

Kulsprutan

Länken till operan uppskattades. Alltid kul att åskåda från kulisserna. Min dators mailfunktion har pajat.
    Jag återkommer när den är fixad./K

3. Mycket underhållande läsning. Redan på rad två var jag klar över att det var från den tiden man tältade på semestern.
    Det är så sakligt och kortfattat med mycket mellan raderna.

Den sommaren åkte vi till Vilhelmina. Fast där bodde vi hos pappas vänner från hans Frälsistid där. Och de bad honom att måla och tapetsera som han var så bra på, så han fick ingen semester...

Jag har slängt alla gamla dagböcker - brorsan hade en gång högläsning för sina kompisar, jag dog av genans. Sen rev jag sönder allt.

Och förra veckan sänkte jag ner en dagboks- och stenfylld kasse på djupaste stället i farleden, så nu ligger alla mina bekymmer på 52 meters djup. Känns bra.

4. Hannele - skulle gärna återbesöka många av platserna, men kanske utan att tälta ...
    Kulsprutan - som sagt, hotell i så fall! Man har ju blivit lite bekväm!
    Bloggblad - att du slängde allt! Den här boken var ingen riktig dagbok, innehöll bara "loggningen" av den här enda trippen. Och jag blev riktigt förvånad när den dök upp.

5. Ja, det känns som ett rätt beslut. Jag vill inte att mina barn ska läsa mitt ältande om oro och elände - jag har använt dagböckerna som sophink för tankar.

Men, jag sparar alla 5-årsdagböcker med punktade anteckningar, dessutom funderar jag på att göra en bok av bloggen. Alltså i ett par ex till familjen, har sett att det finns billiga ställen på nätet. Då får de en censurerad bild av verkligheten.

6. hihi, jag tältar inte heller :)

7. bosse 319:58 fm

Skojigt att läsa om en gammal semestertripp. Uppenbarligen före radialdäckens ankomst. Man får nästan aldrig punka nuförtiden.

8. Bosse - tänkte inte på det där med däcken!!!! :-D
    Detta var definitivt pre-radialdäcken.