torsdag, november 28, 2013

Juligt överflöd

Inte min gran - för tydlighets skull!
Det finns kulor. Glitter. Hjärtan i olika material: glas, papper, metall.
Det finns tyska finklot i form av en fiol, en portmonnä och en uggla. Saker ungarna gjort. Små hampaänglar från Bangla Desh, tomtar från Peru.
Och jättefina handgjorda keramikduvor vid sidan av handflätade minikorgar, båda minnen från Guatemala. Örhängen, present från USA, passar inte på mej men utmärkt i granen.

Ni fattar: det råder ingen brist på julprydnader här. Fina är de också.
Hur kan det då vara möjligt att mina blickar dras till utbudet av pynt, år efter år? Att mina fötter styr stegen mot nyglittret och tomtar i avvikande stuk? Om jag ändå kunde nöja mig med att titta! Men säkert som amen i kyrkan upptäcker jag ett eller annat som absolut måste få följa med hem.

Konstigt, ologiskt, rent av dumt. Man skulle förstås kunna tro att jag bara förnyar förrådet och gör mig av med något från förr.  Icke. Här råder vad man skulle kunna kalla ett juligt överflöd.
Rätt som det är får vi väl ha dubbla julgranar.

Årets nytillskott (hittills, är det väl bäst att tillägga): en ask med tomtar från Miljögården.
Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym12:47 em

    Nyinköpta tomtarna är ju oemotståndeliga :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Visst är det märkligt...

    SvaraRadera
  3. ... märkligt att mina tomtar ska spela saxofon.

    SvaraRadera
  4. Jag har samma problem! I år är det extra knäppt eftersom vi bestämt oss för att inte ha någon gran alls. Får väl hänga pyntet i krukväxterna...

    SvaraRadera