söndag, oktober 02, 2005

Sagt & hört

Dimman ligger tät över Göteborg när jag vaknar.
Kommer ihåg ett barn som tvärvänder i ytterdörren och går in igen, med förvåning skriven över hela ansiktet.
-Mamma, det är ju alldeles suddigt ute!

Ibland snappar man upp små repliker som kan vara värda att minnas. Som nu på bokmässan.
Två kvinnliga deckarförfattare stöter ihop mitt framför min näsa.
-Ååå ja så trevligt att råkas!
-Verkligen!
-Har just läst dina böcker fast i lite fel ordning!
-Det gör inget!
-Nääää!

Mässbesökare talar ivrigt i mobiltelefon:
-Är just på väg in på seminarium med Jeanette Winterson, du vet. Ska bli skitintressant.
Lyssnar kort.
-Äh va fan, jag skippar Winterson. Jag är ju egentligen mest kissnödig.

Amelia Adamo leder samtal om kvinnligt ledarskap. Kommenterar Liza Marklunds man:
-Ja nu för tiden har han ju fullt upp med att ta hand om dina pengar.

-Du har bara en sida på dej.
Sara Lidman citeras av Henning Mankell om författarens villkor: har du inte fångat din läsare direkt är risken stor att boken slås ihop och förblir oläst.

-Oh my God vilken kille!
Isobel Hadley-Kamptz bloggar om poeten Johannes Anyuru.

-För helvete, jag MÅSTE komma in! Jag har väntat på henne i hela mitt liv!
Medelålders man som kommit långt bak i kön när Harriet Andersson ska berätta om boken om rollerna, regissörerna och männen.

Ulf Durling hade läst Camilla Läckberg slarvigt innan de möttes på scenen:
-Ja dina böcker utspelar sej ju i Kungsbacka!?
-Fjällbacka.
-I den första boken Predikanten har du ett starkt religiöst tema!?
-Predikanten är den andra boken, den första är Isprinsessan.

Bibliotekarie från Lund i fikakön:
-Jag hade bestämt mig för att gå på tjugosju seminarier. Men nu har dom ställt in ett så det blir BARA tjugosex!

Birgitta Lindqvist om jämställdheten i hemmet:
-Jag är avundsjuk på Herman. Han kan stänga om sej och sätta sej att skriva. Jag ränner omkring och gör allting annat, först. Det bara blir så.

Kvinna försöker hålla styr på bokpåsar, en jättestor adventskalender och mumintroll i olika former. Hon är på väg mot bussen till Småland.
-Guud, jag är helt slut både i fötterna och skallen. Nu ska det bli skönt att åka hem.

Instämmer.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Bor högt och ser långt, när det är dimmigt känner jag mig isolerad och ensam i världen... men suddigt var ett bra uttryck som jag inte har tänkt på tidigare!

    Rolig rapport från bokmässan, skulle vara härligt att uppleva den någongång.

    SvaraRadera
  2. Anonym8:28 fm

    Mobilsamtalet om Jeanette Winterson var helt obetalbart *fniss*

    SvaraRadera
  3. Och så var det garanterat äkta också. Samtliga citat är helt oförfalskade, bara så ni vet!

    SvaraRadera