lördag, oktober 13, 2007

Ensam

Det är lördag eftermiddag på Norrmalmstorg, mitt i centralaste Stockholm.
Folk köper blommor, byter bussar, rusar mellan butiker, köar vid bankomaten, tar en snabb fika.
Egentligen är det mycket folk i rörelse.
Desto märkligare då att det mitt på torget finns som en isolerad zon, en ö bebodd av en enda människa, en Robinson Kruse innan Fredag dykt upp.

För skeppsbruten ser han ut att vara, denne man som strandat på en av torgets soffor. Han reagerar inte när jag tar upp min kamera, eftersom han sover. Djupt. Vore han vaken skulle han förmodligen känna att det är ganska kyligt i luften. Han skulle se alla oss andra rusa vidare hemåt, till lördagsmiddagen, ett glas vin, goda vänners sällskap eller kanske en stillsam hemmakväll med bok, tv, musik, vila.

När jag tittar på bilden så här i efterhand inser jag hur stort hans ”revir” är – ett enda par ben syns i bakgrunden, trots att många människor klev runt på torget. Men uppenbarligen tog de en omväg kring mannen på bänken.
Ibland går vi långa omvägar.
Som till exempel runt ensamma människor

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Ja, tänk om det smittar...

    SvaraRadera
  2. Anonym8:22 fm

    Åååh, stackars man!

    Så totalt ensam... och utan strumpor. Vad han ska frysa när han vaknar.

    Men men... det sägs ju att det inte finns hemlösa i vårt land. Fast jag tror att de FINNS!

    SvaraRadera
  3. Anonym11:24 fm

    SO SAD, BUT SO TRUE.

    SvaraRadera