söndag, juni 15, 2014

Lagom fart på en SKYLTSÖNDAG?

Motion är ett måste. Motion är mode. Motion är motiverande.
Och det fina i kråksången är att man faktiskt kan bestämma takten alldeles själv. Hur fort, hur långt, vilken sorts rörelse det handlar om är ett personligt val  inte minst tydligt när det handlar om någon som konsekvent struntar i moderna tiders främsta hälsopåbud.

Men nog påverkar motionärerna varandra. Den som är på väg att bli omsprungen ökar takten, tar ut stegen för att hänga med. Den som passerar folk på parkbänkarna rätar lite extra på ryggen och försöker dra in magen en centimeter eller två.

Då är frågan: vad händer när det plötsligt målats en skylt på asfalten, en skylt som förkunnar att här springer bara den som håller ordentlig fart? Stress? Irritation? Eller vad?
Kanske är den här målningen rester av något motionslopp. Som skylt betraktat förefaller den verkningslös. För i "the fast lane" kommer barnvagnar, gubbcyklar och lufsande joggare.

Man måste som tur är inte lyda alla skyltar man stöter på! Men nu är det ju SKYLTSÖNDAG igen!
Och nu tror jag att jag ska gå ut på en promenad. Bredvid höghastighetsfilen. 

Copyright Klimakteriehäxan

Skyltar du också? Skyltsöndagens initiativtagare är Pumita - berätta i en kommentar att du också hängt på så kommer vi och tittar!

6 kommentarer:

  1. när min 82-åriga mor dansar får hon inte alls bestämma takten själv, men jättebra motion :)

    SvaraRadera
  2. Kul skylt igen. FInurligt fångat

    SvaraRadera
  3. Roligt skyltfynd på marken!
    Visst behöver vi röra på oss.
    Det kan man även göra inne på något museum. ;-)

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Nu skulle det inte falla mig in att springa/jogga/vobbla fram på en fast lane, speciellt inte på en sponsrad sådan. Men de få gånger jag sprang (i sponsrade (!) företagslopp var min enda motivation att komma förbi den personen som låg före mig. Ja, alltså inte riktigt så heller. Om personen var 20 kg tjockare än jag så ville jag bara passera hene/hononm. Elakt - ja, jag vet!

    SvaraRadera
  5. Kanske en tilläggsskylt: endast för engelskspråkiga... Om den nu var svensk, alltså.

    Jag tror att jag också har en tendens att snabba på steget lite om nän ser mig. Har inte tänkt på det aktivt, men när du nämner det så,..

    SvaraRadera
  6. Anonym12:17 fm

    Det lite som i simbassängen, finns alltid en bana eller två som är avsedd för motionssimmare. Fast lane låter å andra sidan stressande, skulle nog aldrig välja den.

    SvaraRadera