söndag, oktober 19, 2014

Konsumentmakt

Går med min kundvagn i trängseln på Ica, kryssar av vara efter vara på kom-i-håg-listan.  Då slår det mig plötsligt att något viktigt inte hamnat där, något jag faktiskt längtar efter, gott, nyttigt, inte ens dyrt!
Med långa steg styr jag mot hyllorna för bröd, kex och skorpor. Där ska det finnas, i rött paket. Många tunna skivor med tydlig rågsmak och knasprig, trevlig konsistens.

Kavli Flatbröd, helt enkelt. En produkt i knäckebrödssortimentet som funnits i hela mitt liv. Kan ätas med pålägg eller bara med lite smör. Som Dagobert-variant: tre skivor, två lager messmör. Bryts över filen i stället för müsli eller om flingorna tagit slut.

Det är bara det att jag inte ser det där paketet jag nu trängtar efter. Ber om hjälp att leta, ibland är man ju blind och hittar inte det som står mitt framför näsan. Vänlig butikspersonal söker energiskt, har förstått vad jag vill ha. Inget resultat. Brödansvarige tillkallas: var finns det där brödet?

Då får vi svaret. Ett dråpslag, varken mer eller mindre.
KAVLI FLATBRÖD HAR UTGÅTT UR SORTIMENTET. DET TILLVERKAS INTE MER.

Snopen står jag där i den trånga gången. Tvingas ta in faktum: aldrig mer kommer jag att knapra på en messmörs-Dagobert. Aldrig mer en liten skiva med bara smör till kaffet. Den försmåddas ilska väller upp. Vem ska jag skälla på, kräva omprövning av beslut, hota med evig bojkott? Det måste ju bli Kavli-bossen! Var finns hen?

Rullar besviken mot kassan med Delikatess Sesam i vagnen. Och inser plötsligt att jag kanske har mig själv att skylla.
Jag har köpt Kavli Flatbröd alldeles för sällan, för alldeles för länge sedan. Tillverkaren har tagit emot signalen. Kavli Flatbröd behövs visst inte längre!
Så kan konsumentmakt naturligtvis också se ut.

Copyright Klimakteriehäxan

Uppdatering: Nu har jag i alla fall köpt ett paket Flatbröd. Det har inte alls utgått ur Kavlis sortiment - men uppenbarligen ur Icas. Hos Willys fann det! Dumma, dumma Ica!

7 kommentarer:

  1. Anonym12:13 em

    Tack för påminnelse, hade glömt denna delikatess. Får väl gå till Willys.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:11 em

    Dumma dumma dom!
    Saknaden kan vara e-n-o-r-m ibland.
    Har man tur hittar man subsistut som funkar.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Nu blir flatorna ledsna ♥

    SvaraRadera
  4. Nya unga inköpare med nya vanor.

    SvaraRadera
  5. Det var länge sen jag köpte det, kanske dags? När jag var barn gjorde vi så tjocka lager - med bara smör mellan skivorna - att de knappt gick in i munnen. Så gott det var!
    Min senaste favorit är fröknäcke, sen jag fick kläm på det och det höll ihop. De två första misslyckade plåtarna blev i alla fall gott när fröna blev utblandande i müslin.

    SvaraRadera
  6. Hej, du har lyckats med det jag tänkte på men inte hade modeller till! Eftersom det var dåligt med månbilder och dåligt väder funderade jag på månen på skallen, men någon tunnhårig frivillig fann jag inte...

    SvaraRadera
  7. Det som är så gott! Men jag erkänner mig medskyldig, länge sen jag köpte det nu...

    SvaraRadera