tisdag, september 19, 2017

SÄL-lsynt plagg

Det är dags att ta fram något varmare i klädväg nu. Än en gång säger trendspanarna att päls är rätt. Då menar de oftast fuskpäls, fast modiga och frusna människor kan nog fortsätta använda den gamla minken eller räven  ingen blir ju gladare för att de slängs bort!

Men nysydd och nyinköpt äkta päls är klart mera sällsynt. För att inte tala om hur ovanligt det är med plagg av sälskinn ...
Jackan på bilden har jag plåtat i Longyearbyn på Svalbard. Där väckte den ingen som helst uppmärksamhet, bland lokalbefolkningen alltså. Skinnet blir handskar, mössor, ytterplagg och även stövlar, både i traditionell och lite mer moderniserad stil.

Och visst är jackan snygg att se på, säkert varm dessutom, men ingen skulle väl våga gå ut på gatan i Sverige med den? Lägg till detta att hotellet jag bodde på hade sälskinn som duk på frukostbordet (se bilden nedan)! På något viss tyckte jag att det skar sig mot de blänkande ljusstakarna, juicen och frukterna, men ... man får som bekant ta seden dit man kommer.

Detta i svenska ögon SÄL-lsynta plagg är också mitt bidrag till Gems Weekly Photo Challenge. Veckans nyckelord är just PLAGG. Klicka på länken och kolla in fler bidrag!

Copyright Klimakteriehäxan 

15 kommentarer:

  1. Tuff jacka men ingenting för fegisar! Den är säkert varm och passar utmärkt i riktigt kallt klimat!

    SvaraRadera
  2. Nja, vet inte om jag ens skulle vilja bära en sådan jacka på Svalbard, och absolut inte här.
    Rent allmänt gillar jag varken päls eller skinn som har bearbetats och blivit plagg eller dekorationer. Minns dessa fårskinnsmattor från 1970-talet och alla "jakttroféer" i form av bland annat zebraskinn som låg (och kanske fortfarande ligger) framför brasor. Har samma aversion mot dessa som mot uppstoppade fåglar och älghuvuden.

    Nu kom jag bort från temat en aning. Som bidrag till temat är din säl-lsynta jacka riktigt fyndig och bra såklart:-)

    SvaraRadera
  3. Flott jakke, men enig med deg, den passar ikkje så godt verken i Sverige eller her i Norge.
    Fint bidrag til temaet.

    Takk for fin kommentar om bunader hos meg :)

    SvaraRadera
  4. Det kan nog behövas varma kläder på Svalbard. Håller med om att man kan använda redan gjorda pälsar än att slänga bort dem. De går ofta att köpa för nästan ingenting på loppisar som vackra rödrävspälsar. Pälsar kan vara skräddarsydda för ägaren, så det är inte alltid enkelt att hitta en som passar, kanske får man sy om den i så fall.

    SvaraRadera
  5. har du varit där också, sonen har varit där med "sin" produkttanker, kan blåsa rejält.

    SvaraRadera
  6. (trafikskadade döda djur och fåglar kan man gott stoppa upp, en rektor har det som hobby och har att visa på skolan)

    SvaraRadera
  7. Hade lyckan att hamna på Svalbard i jobbet. En av mitt livs häftigaste resor!

    SvaraRadera
  8. (och det trots den där "bordduken" som jag inte tyckte var aptitlig alls)

    SvaraRadera
  9. Väldigt roligt att se bilderna från Svalbard där jag aldrig har varit och aldrig kommer att åka till. Jag förstår egentligen inte varför det är så hemskt att visa sig i en päls när det är helt OK att äta kött från både får, kor och grisar. Och väskor, skor, byxor, jackor och kappor kan vara av skinn utan att någon bryr sig. Det är ju skillnad om det är skinn från utrotningshotade djur som leopard etc.
    Ingrid

    SvaraRadera
  10. Jag resonerar ungefär som BP när det gäller djur, vilket i och för sig inte riktigt stämmer eftersom jag äter upp dom. Kavader som prydnad går bort, men att jaga säl där är väl som att jaga älg här hemma ungefär.
    Jag tycker jackan var snygg, säkert varm också.

    SvaraRadera
  11. Jag håller helt med BP som skriver det så bra! Jackan är väl fin men bordsdekorationen är ju hemsk! Jag håller med om att det skär sig ihop med det andra men inte bara det! Det är ju hål i duken som gör att man verkligen kan ana var djuret exakt varit! Usch! Ruggigt!

    SvaraRadera
  12. Musikanta/Ingrid - jag har publicerat en hel del bilder från Svalbard tidigare här på bloggen men det har du kanske missat. Det är ju ett tag sen jag var där.

    Anneli - hålen i "duken" uppstod väl när man tog bort sälens fenor? Usch ja. Och jag är inte vegetarian, blir nog aldrig det heller.

    SvaraRadera
  13. Ja varför inte blir min tanke .. våra olikheter är kanske också
    säl-lsynta beroende på hur en ser :-)
    Träffsäkert inlägg på plagg...

    SvaraRadera
  14. En bra och ärlig tolkning och fast jag inte är ett fan av päls så varför ska man slänga bort det som redan finns, det folk gjorde användbara klädet av i flera år och som håller än !!! bara dumt och slöseri enligt min åsikt.
    Jag gillar dock inte att man föder upp eller plågar djur och skulle idag aldrig köpa någon päls eller säl eller liknande idag...Tack för din bra och även tankeställare till bilder av temat
    KRAM

    SvaraRadera
  15. Vad ät priset på jackor

    SvaraRadera