Jag tänker inte sällan att jag ska göra det: vad var det nu jag tyckte var så otroligt bra? Hur slutade egentligen den där spännande historien? Håller den här berättelsen en gång till? Men den där omläsningen blir ganska sällan av. Så många olästa står ju ändå på kö där i hyllan och väntar ...
Nu är det Lyrans Noblesser som fått mig att fundera på saken. Hon skriver: Nu har jag precis gjort det jag beslutade mig för att inte göra för några år sedan. Jag har köpt en bok jag redan läst för jag vill läsa den igen. Omläsningar slutade jag som sagt med p g a att det ju ändå finns så mkt bra att läsa. Men, en del böcker är ju faktiskt så bra att man vill läsa dem flera ggr. Berätta om tre bra romaner du gärna återvänder till!
Det finns en historia som jag faktiskt aldrig tröttnar på. Har läst den på papper flera gånger, lyssnat på den och sett den i teve: "Kejsaren av Portugallien", av Selma Lagerlöf. Redan omnämnd här på bloggen ett antal gånger, min rekommendation står fast: läs den!
Just nu sitter i bilens cd-spelare en inläsning av Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas". Att den suveräne Sven Lindberg lånat ut sin röst till historien höjer den ett extra snäpp. Boken läste jag för första gången för väldigt länge sedan. En lysande klassiker!
Om tredje och sista plats i min trio är det hård konkurrens. Men Astrid Lindgren vinner, med sin enda "vuxenbok": "Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult". Jag har intrycket av att många av hennes fans ändå missat just denna pärla. Astrid berättar historien om föräldrarnas kärlek och liv och hon gör det så att ingen (tror jag) kan undgå att beröras. Väljer man att lyssna på boken i den inläsning författarinnan själv gjort ökar upplevelsen ytterligare. En fantastiskt varm och härlig historia!Andra bokbloggares tematrio med böcker som tål att läsas om hittar du den här vägen.
Copyright Klimakteriehäxan




























