onsdag, september 09, 2009

När blöjor är en lockvara

Kanske minns ni att jag skrivit om Antikrundan, den som går längs strandpromenaden utmed Årstaviken, där alla äldre numera går med stavar?
Själv ingår jag inte riktigt i kategorin, huvudsakligen kanske för att jag bara har en av mina gåstavar kvar (!) men det finns en annan vandrande folkgrupp som jag definitivt har tillhört.
Nu talar vi om dem som kör barnvagnsrally. De samsas med stavgångarna och är minst lika många.

Undrar hur många mil jag tillryggalagt med barnvagn? Det måste bli åtskilliga. För det blev ju snabbt en vana: om inte förr så någon gång kring lunchtid var det dags att dra ut och rulla. Barnet somnade i allmänhet på raken, och man kunde sikta in sig på något närbeläget fik där andra barnvagnsrullare mötte upp. Trevligt, hela paketet.

Naturligtvis pratade vi oupphörligt om våra små sovande sötnosar, som upptog så gott som alla våra tankar och nästan all vår tid.
Och så pratade vi om priset på blöjor.
Var hade man det bästa extrapriset den här veckan? Vilken sort? Orkade man gå dit? Hur mycket billigare var det, skulle man rent av hamstra?

Hemma lusläste vi annonser och reklamblad, kollen var total – pricerunner.se var ju inte uppfunnet, men den hade nog varit överflödig ändå. Och blöjpriset var ett fungerande knep, det fick oss att gå till butiker vi aldrig förr handlat i.

I dag har jag zickzackat mellan antikrunde-gångarna och barnvagnsrally-deltagarna. Och snappat upp ett och annat. Vad tror ni de snackar om, de två mammorna med sina spädisar i var sin superkärra av 2010 års modell?
-Fattaru att jag glömde blöjor när vi skulle till landet, fick tvärnita på Willys i Haninge – och du aaanar inte va billigt de va!
-A men uppe på Hornsgatan var Pampers på extrapris också.
-Fast Willys i Haninge måste vara billigast i hela Svärje asså – vi skulle kunna åka dit ihop hörru! Köpa på oss nåra paket!

Två pappor – ja män är väldigt vanligt förekommande i barnvagnsrallyt, kom inte och påstå något annat – spädde på när jag just spänstade förbi dem.
-Får inte glömma köpa blöjor, han har den sista nu.
-Var köper ni era?
-Lina köper där det är extrapris, jag köper där jag är …

Förmodligen är blöjor oslagbara som lockprisartikel. Fast det är klart, när de färska räkorna kostar 9.90 hektot (som härom dagen) och cheddarn 69 spänn kilot, då kommer jag …
För jag använder ju faktiskt både räkor och ost, men inte blöjor.
Inte längre, alltså. Och inte än, i alla fall, ska man kanske tillägga. För säkerhets skull.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Och numera kan man nog också höra diskussioner om hur ofta barnen ska amma...

    jag ser så konstiga bilder för mig när jag hör att det är barnen som ammar och inte mamman... argumentet är att numera är barnen så aktiva när de äter... Jag lyfter lite lätt på ögonbrynet... vad var våra barn som ammades? Passiva?

    Ack så fort det går att tro att förra generationen... dom var nog rätt korkade, men Vi Vet... Men, vid närmare eftertanke var jag nog lika kaxig när min mamma sa att spädbarn inte fick ligga på mage. Det visste väl vi unga mammor att det var det bästa...

    Då var det det... trodde alla.

    Så det är väl bara att finna sig i att de små liven ammar numera.

    SvaraRadera
  2. Barnvagnsrally är kul :)

    P.S.
    Många unga använder tygblöjor och tänker på miljön.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:24 em

    Intressant betraktelse!
    Jag var nyligen på studiebesök på SCA i Falkenberg som är ledande företag i blöjproduktion i Sverige (om inte det enda!?) och det var en studie i effektiv produktion vill jag säga!
    Blöjor på löpande band...herreminje... nu minns jag inte riktigt, men jag tror mig minnas att de producerar ca 600 blöjor i timmen! Helt otroligt.

    SvaraRadera
  4. "Undrar hur många mil jag tillryggalagt med barnvagn?". Ja, tänk om vi kunde sammanställa vad vi sprungit runt och tagit hand ... Klimakteriet blir, tycker jag, en härlig parantes i livet då vi stanna upp och räkna milen -och prioritera, seriöst, vad vi ska lägga resterande energi på. Vilken rolig sajt du här. Inspirerande:)

    SvaraRadera
  5. Bloggblad - det var inne med tygblöjor när ungarna var små, men jag testade aldrig ens.
    Kanske ska jag skämmas - eller vad säger du, Hannele? Men själva rallyt var trevligt, det var det!
    Marskatten - de måste göra otroligt många fler i timmen!!! annars skulle det aldrig bli extrapris!
    Sofie - kul att du hittat hit! Nu får vi ersätta barnvagnen med shoppingdito - eller nåt ... det blir förstås inte lika långa gångsträckor ...

    SvaraRadera
  6. med egna tvättmaskiner är det inte så märkvärdigt att tvätta tygblöjor. Man behöver inte använda dem jämt, på resor eller så. Kanske efter de gjort det stora behovet..
    Kan man använda 20% tygblojor, var 5:e, minskar man på sopberget 20%.

    Och sparar åtskilliga 100- och tusenlappar.

    SvaraRadera