torsdag, oktober 01, 2015

Novelltips med siffra

Läser du noveller?
Mitt Livs Novell glömmer man ju inte, tonårens romantiska äventyr med vackra människor tecknade i tidstypisk stil. Men novell är ju också en annan, mera aktad, litterär form.

Nu finns det en utmaning för bokbloggare just på novelltemat, en utmaning som jag väljer att hoppa på. Den kommer från Ugglan & Boken och efterlyser just nu tips om en novell med en siffra i titeln.

"Nittonhundra", det är en siffra som inger aktning. Kanske är det inte en novell utan en kortroman, jag vet inte, men formatet är under alla förhållanden hanterligt: 66 sidor.  Italienaren Alessandro Baricco skrev den 1994 som ett teatermanus med den enkla titeln "En monolog" (Un monologo).

Det är en märklig historia, kanske en skröna. Jag har läst den för mig själv och jag har läst den högt för andra. Först var den riktigt rolig, men med en svårt sjuk åhörare ändrade texten karaktär på ett förunderligt sätt. Läs den du med! Och när du ändå är i farten, ta Bariccos "Silke" också. Den är dock lite längre, 94 sidor.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym1:40 em

    Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Roligt att du hoppar på utmaningen! Du kan läsa mer om utmaningen här: http://ugglanoboken.blogspot.se/p/las-en-novell.html

    Du behöver t ex inte läsa novellerna i någon speciell ordning.

    Tack för intressant novelltips!

    SvaraRadera