lördag, april 20, 2019

P som i Pippi och Påskafton

 
Kärringar, kycklingar, hönor och tuppar. De är påskens portalfigurer. Och den pippi jag valt till denna högtidsdag är gjord i halm.

Hörde jag någon säga (eller tänka) att halmsaker bara hör julen till? Den uppfattningen delades definitivt inte av den som knåpat ihop de här gamla tupparna, som stod och väntade i Barndomslandet. Jag hittade förresten en påskduk till ... det är ingen hejd på traditionsmarkörerna!

Sen är det ju den eviga frågan om vad som kom först: hönan eller ägget. Tillåt mig bredda frågeställningen en aning: vad kom först, vakteln eller ägget? För titta vad ett litet sött påskägg jag fick i present innehöll! De här små skönheterna lär ska kokas i max två minuter.



GLAD PÅSK!

önskar Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Åh, det var ett sött litet ägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det blir nog några fler, större, ikväll ...

      Radera
  2. duken är fin, funkar kanske som bokmärke...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja så stora böcker har jag inte ... den är ca 60x60 cm ... men fina små korsstygnstuppar är det!

      Radera