tisdag, februari 14, 2006

Garanterat oviktigt - men ändå...

Låt mig börja med en varning:
Om du har något som är bara pyttelite viktigt att göra ska du inte läsa det här.
För det kommer att handla om något fullständigt oväsentligt och, på många sätt, precis lika ointressant. Dessutom har jag i veckor kämpat för att hålla mig borta från ämnet. Men ändå, ni vet hur det är när man hakar upp sig på något?

Jag har hakat upp mig på hur man kan få en i grunden mycket snygg tjej att se ut som en fågelskrämma. Det kan låta enkelt, men i det här fallet tror jag mig veta att det gått åt en ansenlig mängd tid, tankearbete och ganska mycket pengar för att åstadkomma ett resultat som borde platsa i något modehistoriskt skräckkabinett.

Den snygga tjejen heter Agneta Sjödin, för närvarande programledare i publiksuccén Let´s Dance i TV4.
Jag tittar förtjust, gillar dans och har alltid (förgäves) drömt om att kunna sväva ut över golvet i quickstep, chacha och, framför allt, en smäktande tango. Och de kvinnliga deltagarnas kreationer är häftiga orgier i färger, plymer och glitter, nästan alltid riktigt ögongodis.

Men varje gång Agneta kommer in på scenen får jag skrämselhicka.
Var hittar de sådana kläder? Finns det ingen spegel i programledarnas loge?
Såg ni när hon hade shortsen? Med spetsstrumpor, starkt påminnande om åderbråck, och stövlar till det, om jag såg rätt.
Jo då, jag vet att s k cityshorts är ”coolt”. Men man måste titta i spegeln också, inte bara ta något som fått inne-etikett i någon tonårstidning.

I ett annat avsnitt hade hon skrudats i något blankt och beige, 40-talsaktigt, med ett rysligt halsband (?) och ännu ett par åderbråcksstrumpor. Svart halterneck med stora beige stövlar var inte heller någon hit.

Just nu minns jag inget som varit klädsamt, faktiskt.
Och ändå: ”Kläderna är noggrant utvalda av en erfaren stylist, och det läggs ner mycket tid och energi på att hitta de rätta plaggen” står det på fyrans hemsida i en artikel i ärendet. Stylisten nämns dock aldrig vid namn, vilket måste vara av någon sorts barmhärtighet. ”Varje look är välplanerad” står det också. Samt att ”Agneta är en klassisk skönhet som utan problem kan kombinera det sexiga med det eleganta”.
Men det måste väl gälla något annat program?

I reklambilderna som togs innan serien startade hade Agneta en röd klänning med bara axlar och vidd i kjolen. Den var riktigt snygg.
Den borde hon ha. Hela tiden. Samtidigt som cityshorts förses med varningstriangel.
Fast det är ju ingen som vill veta vad jag tycker i detta fåniga ärende.
Detta är med andra ord en FULLSTÄNDIGT ONÖDIG bloggpost.
Och du som läst ända hit har verkligen slösat bort din tid.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym10:38 em

    Jag ber att få invända, du har skrivit en mycket VIKTIG blogg!
    Som jag har retat mej på detta!
    Ofta blir man generad när man ser bilder på vad som ansågs snyggt på 70- och 80-talet, men nu har man förkortat inkubationstiden så man ska skämmas ihjäl redan på en gång.

    Och såg du vad Robyn hade på sig sist?

    Vet folk inte om att de ska synas på bild när de klär sig, eller törs de inte säga nej till stylister "som vet vad de talar om"?

    Eller så har man tröttnat på att leva upp till skönhetsidealen och njuter av att groteskifiera sig...

    Jag förstår iallafall ingenting.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:16 fm

    Jag skickr stafetpinnen i bloggstafetten vidare till dig med ämnet ”De mest utmärkande dragen hos de klimakteriegubbar jag möter i min vardag”.

    SvaraRadera