tisdag, februari 28, 2006

Spaniens Peppe heter Pedro

"Tormenta" sa tjanstgorande tv-meteorolog i gar.
Som jag minns det betyder ordet ungefar storm.
Nu vet jag hur "tormenta" ser ut: storm ar en alldeles for fattig oversattning.
Det blaser smaspik, det danar i vaggarna, gardinerna viftar fast allt ar stangt, regnet kommer i skurar och det ser ut som om nagon slanger fulla vattenhinkar fran skyn, palmerna viker sig, solstolarna aker kana i poolomradet.

Semesterfirarna soker solen i baren, medan deras i gryningen utlagda handdukar blir allt vatare - ni kanner val igen den dar vanan som chartermanniskor har? Man satter vackarklockan pa ringning som skulle man infinna sig extra tidigt pa kontoret. Bara for att markera SIN solstol, som ingen annan ska fa anvanda, i alla fall inte under den vecka som JAG ar har...

Men man kan ju, i stallet for baren, ta till tv:n. Det gjorde jag. Och vad fick jag se?
Jo minsann: Spaniens version av "Let's dance". Har i landet har man bekvamat sig med att oversatta programtiteln. "Mira quien baila" heter det har, vilket betyder ungefar "Titta vem som dansar". Som alltid nar det galler internationella programid¡eer, s k format, gar det mesta att kanna igen.

Alltsa finns ocksa Peppe Eng representerad i "Mira quien baila". Han heter Pedro Reyes, ar nagon sorts superpopular humorist och verkar inte ha tagit sarskilt manga steg pa dansgolvet innan han drogs in i detta aventyr.
Reyes ar en medelalders man med avtagande harvaxt och antydan till kalaskula. Tillsammans med sin partner skulle han i gar dansa discodans, till den gamla slagdangan YMCA.

Peppe, jag menar Pedro, gav forstas jarnet.
Juryn - som har bestar av sex medlemmar - skrattade tills de grat. Forste domaren som ombeds avge sitt betyg sager att han nog inte riktigt haft koll pa fotterna eftersom han skrattat sa mycket.
Siste domaren gav Peppe, forlat Pedro, en nia. A andra sidan verkade han ge alla samma hoga poang, kanske var han en extra lustifikation som jag inte hajade?

Och naturligtvis gick Pedro vidare, atminstone i den forsta omrostningen som jag sag. Men den spanska tv-publiken har manga omgangar kvar att se, detta var bara det andra programmet i serien.
Jag far leva utan att veta hur det gar i fortsattningen.
Men det ar inte utan att jag haller en liten tumme for Pedro.

Copyright Klimakteriehaxan

1 kommentar:

  1. Oj, oj, har inte läst hos dig på några dagar, och plötsligt är du i ett annat land, med annan temperatur och andra väderproblem... hoppas stormen snart har dragit vidare och solen skiner på er! Ha det underbart där nere i södern!

    SvaraRadera