måndag, februari 13, 2006

Bra kock reder sig själv

Är det någon större skillnad på hemmakockar i Sverige och i England?
Jag tror inte det.
Därför läser jag med intresse i söndagsnumret av Daily Mail statistik som visar att antalet receptomaner – en befolkningsgrupp jag erkänner mig tillhöra – är fullständigt ofattbart stort.
Samt att vi har ännu ett gemensamt drag: vi HAR recepten. Men vi använder dem inte.

Nästan 3000 personer har ingått i en undersökning (på uppdrag av ett tv-program om mat) av hur vår inställning till kokböcker ser ut, och hur vi använder dem.
Det är det vi inte gör. Använder dem, alltså.

Av 1000 recept som finns i ett kök försöker den vanlige amatörkocken laga högst 35. I hela England har av 171 miljoner sålda kokböcker 61 miljoner av dem över huvud taget aldrig öppnats. Och nästan 65 procent av de tillfrågade erkänner, att de har alla sina kokböcker för att visa upp dem, snarare än att utnyttja dem.

De allra flesta som står i begrepp att fixa till middagen hinner inte ens få ugnen varm eller förklädet på innan de förkastar det recept de hade tänkt följa. 80 procent ändrar sig eftersom de tycker att receptet är för krångligt. 70 procent byter matidé eftersom de saknar en viktig ingrediens i receptet.
31 procent testar recept de fått från släkt och vänner, vilket rimligen betyder att de redan provsmakat.
34 procent slår sig ned vid datorn en stund för att jaga köksinspiration på Internet.

Och så är det det där med att alla riktigt bra kockar ska vara män. Hur snävt är då urvalet för kockyrket, jag bara undrar? För bara 28 procent av matlagande män är intresserade av att pröva nya rätter. Medan 71 procent av kvinnorna gärna hoppar på en oprövad idé.
Jaha.

Så kommer vi till den obligatoriska frågan: Vad ska vi ha till middag i dag då?
Jag fick ju faktiskt en ny kokbok i present så sent som i helgen... kanske ska man bläddra lite i den, trots allt?
Kan ju i alla fall titta på bilderna.
Innan jag rör ihop något hemvant. Och bevisar tesen: kokböcker har vi som prydnader, inte som nyttoföremål!
Bra kock reder sig själv – och sin egen gamla vanliga soppa.

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar