söndag, februari 19, 2006

Grattis Bodil!

Bodil Malmstens roman "Priset pa vatten i Finistere" har just kommit ut pa engelska. Och si, i Independent far den fyra stjarnor av fem mojliga.

Inte daligt for att vara i England, dar man av havd ar snal mot utlandska forfattare.
Men det ar en valdigt lyckad bok - jag hade rader av fordomar om Bodil M tills jag rakade lasa just den har boken, som jag stortgillar. Skrattade hogt at vissa delar. Ibland har jag fatt fragan vad det ar for slags bok, och det ar valdigt svart att svara pa, har jag kommit fram till. Det ar lite tradgardsbok, lite kaseri, lite reseskildring, lite memoar... ja det ar lite grand av det mesta.

Om ni tycker att det ar ont om prickar oaver a och o i den har texten kan det forklaras med att jag faktiskt befinner mig i London och har ar prickarna sallsynta.
Daremot rader klassisk brittisk vaderlek, det vill saga regn med snalblast och usch. Staden ar i alla fall full av langa vita limousiner som kor mer eller mindre kanda manniskor runt i city - jag onskar alltid att jag visste vilka beromdheter som aker omkring i de dar bilarna, men det har man ju inte en aning om.

Sjalv aker jag buss och, motvilligt, tunnelbana. Kan inte lata bli att tanka pa hur det skulle bli om annu en fanatisk sjalvmordsbombare skulle utlosa en jattesmall som skulle fa en att mota en vag av eld i de langa, tranga tunnlarna.
Men man skulle ju kunna bli overkord av en taxibil ocksa.
Eftersom vi tillfalliga besokare konstant tittar at fel hall i trafiken - i vanstertrafikens forlovade land.

Priset på vatten i Finistére:
ISBN 91-7953-149-0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar