måndag, januari 01, 2007

Tack Tage, tack Astrid, tack Allan, tack allihop!

Det händer att jag lever som jag lär.
I dag till exempel.
Efter den sena nyårsfrukosten gick jag nämligen tillbaka till sängen. Zappade förstrött mellan tv-kanalerna. Och så, plötsligt, var hon där.
Ronja Rövardotter.
Jag fastnade, tillsammans med en rad gamla idoler.

Tage Danielssons film, från 1984, har jag förstås sett, men det var länge sedan. Så länge sedan att jag hade hunnit glömma hur lysande den är.
Här finns Allan Edwall som Skalle-Per, mannen som dör alldeles naturligt och utan åthävor och får Mattis att känna nattsvart sorg – och publiken att dela den.

Mattis själv och hans Lovis är det gamla skandalomsusade kärleksparet från ”Jag är nyfiken – gul”. Här är Börje Ahlstedt och Lena Nyman förstås inte lika unga, fast samspelta och härliga. Tommy Körberg anför rövarkören, som inte bara sjunger utan också slåss välkoreograferat och dessutom tvingas till ett sublimt nakenbad i snön av den barska Lovis, som inte vill ha löss i huset.

Mitt i berättelsen om kärlek och fiendskap mellan rövarbanden flikas fantastiska naturbilder in. En igelkott sniffar i luften, ugglorna spanar åt alla håll, ett kid står i vattenbrynet. Rövarna spränger fram på sina hästar, Ronja och Birk dyker i gnistrande vågor.

På de tjugotvå år som gått sedan inspelningen har förstås mycket hunnit hända. Allan Edwall har dött på riktigt, lika saknad som Skalle-Per. Hanna Zetterberg (Ronja) har blivit tvåbarnsmamma och lagt en politikerkarriär (v) bakom (?) sig. Lena Nyman dyker upp på löpsedlarna i olika svåra sjukdomstillstånd, filmmakaren själv avled innan han hann göra många fler storverk. Per Oscarsson och Börje Ahlstedt finns i var sin gubbnisch i teater-Sverige. Ricky Bruch, som var en i rövargänget, har försvunnit in i den skånska dimman. Dan Håfström (Birk) blev journalist men tycks ha hållit sig utanför offentligheten.

Och så har förstås kvinnan bakom allt, Astrid Lindgren, lämnat oss. Det är henne vi har mest att tacka för. Det var ju hon som skrev boken, med de underbara rumpnissarna, de otäcka vildvittrorna, det bråddjupa Helvetesgapet mellan rövarborgarna, ett gap som var så svårt att överbrygga. Astrid skrev också filmens manus.

Men inte förrän idag har jag slagits av tanken på ett litterärt släktskap mellan henne och en annan av mina favoriter, Selma Lagerlöf.
Dessa två har skildrat samma starka faderskärlek till en dotter – Selma i Kejsarn av Portugallien, och så Astrids Ronja-berättelse.
Mycket skiljer dem åt, men kärleken är densamma.
Och båda finns, tack och lov, i fenomenala film/tv-versioner som tål att ses om, igen och igen.
För att till exempel förgylla en nyårsdag.
Tack allihop!

Copyright Klimakteriéhäxan

7 kommentarer:

  1. Anonym2:19 fm

    Instämmer!!!
    Sonen och jag landade i soffan, skavfötters med filt över benen och bara njöt, skrattade och snackade under Ronjas framfart.... Härligt att få "rå om sin unge", även om han blivit 19 år och gör sin militärtjänst.

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen mysigt! Undrar om dina erfarenheter av att ha en "soldat" i familjen stämmer med mina? (finns med label "vpl", tror jag åtminstone...) God forts!

    SvaraRadera
  3. Anonym12:45 em

    Hmmm....vore kul att läsa om din "soldat"...men HUR GÖR JAG för att hitta det???

    SvaraRadera
  4. Här hittar du första "soldattexten":
    http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2005/07/min-soldat.html
    Klicka sedan på "vpl" i labels så får du upp resten!

    SvaraRadera
  5. Anonym1:18 fm

    Hej och TACK!
    Jag har skrattat mig igenom dina vpl-texter. Gissa OM jag känner igen mig? På pricken... får väl försöka skriva om mina erfarenheter så småningom.

    SvaraRadera
  6. Anonym9:27 fm

    Åh, jag som älskar allt av Astrid Lindgren har aldrig sett Ronja Rövardotter! Är säker på att jag gått miste om något alldeles enastående. Fast å andra sidan, nu har jag ju något att se fram emot.

    SvaraRadera
  7. Kommer så väl ihåg första gången jag såg Ronja Rövardotter. Det var på bio och jag var sex år och egentligen för liten men fick se den då mamma var med. Jag tyckte att det var väldans spännande.

    Ochså kom de.

    Vildvittrorna.

    Och jag utbrast, Mamma, det är ju bara människor, jag ser brösten...

    SvaraRadera