söndag, april 08, 2007

Påskdag och tolerans

"Vad ljus över griften, han lever, o fröjd!"
Så står det i psalmen som man sjöng i kyrkan på Påskdagen, på den tiden när det hände sig att jag gick med föräldrarna till högmässan.
Nu för tiden är jag högmässofri, som vuxen väljer man själv.

Men så klickar jag in mig hos Gudmundson, som så vältajmat i dessa påsktider skriver om religionsutövning, ateism, humanism.
Han (själv deklarerad ateist) vet berätta att slentrianmässigt utplacerade biblar numera plockas bort från svenska hotellrum. Och så skriver han:

"Och detta är ju i sig helt fantastiskt. Men det som gör mig riktigt purken är att den som startade hela hetsjakten på biblar, en medlem i ateist-organisationen Humanisterna, menar att människor känner sig - ni gissar säkert - kränkta av förekomsten av den heliga skrift på rummet./.../ Humanisterna, en förening som verkar för en sekulär (icke-religiös) livssyn /.../hävdade att biblar på hotellrum är kränkande både för ateister, muslimer och andra.
Känner man sig kränkt av att andra får möjlighet att utöva sin religion är man inte humanist.
Då är man intolerant."

Ja. Precis så är det. Det är en mänsklig rättighet att sjunga "Vad ljus över griften" på påskdagen.
Precis som att det är en mänsklig rättighet att låta bli.
Tack för det!

5 kommentarer:

  1. Anonym12:58 em

    Det liknar ju beslutet att ta bort julseder och krubbor i skolorna för att dessa kan tänkas störa någon av en annan tro/religion. Helt vansinnigt!
    Fram för mer Gudmundsöner!

    Jag läste att anledningen till att avlägsna biblarna var av utrymmesskäl. Hmmmmm...Min Bibel mäter 19x14x3. Hur små krypin är de här hotellrummen?

    SvaraRadera
  2. Utrymmesskäl, det låter som ett svepskäl i mina öron. Varför inte lägga ut fler religiösa texter i rummen istället för att plocka bort?

    SvaraRadera
  3. Att hotellbesökaren skulle ha känt sig kränkt är en lögn som spritts av frälsningssoldaten Emanuel Karlsson, som startat ett upprop mot Scandic. Det är han som är skurken, inte mannen som påpekat det orimliga i att det bara låg biblar på hotellrummen.

    Nej jag är inte heller kränkt, men håller du inte med om att det är fel att det bara ligger biblar på hotellrummen? Varför inte Koranen, Tanakh, Vedaböckerna. Varför tillåts ingen ateistisk skrift om bibliska absurditeter och motsägelser? Jag är inte kränkt och inte förbannad, men vad hände med likabehandlingsprincipen?

    SvaraRadera
  4. Och torah-rullarna... och vad det nu finns om asarna... jo, i princip håller jag med. Antar att seden att lägga ut biblar är från tiden innan Sveriges befolkning innehöll eller landet gästades av särskilt många muslimer.
    Men är det inte allra enklast att var och en har med sig sin egen bok att ta till när mörkret sänker sig kring hotellsängen? En kärleksroman, en koran, en deckare, en bibel? Jag är för valfriheten!

    SvaraRadera
  5. Anonym1:50 em

    Menar du toa-rullarna? Det brukar ju finnas toa-papper med tryckta skämt på.
    Äh, låt den som vill läsa ta med självvald litteratur till rummet och skit i resten. Vem har råd att bo på hotell i alla fall. Tält och ryggsäck är väl vanligare.

    SvaraRadera