onsdag, december 19, 2007

De bästa julkorten

Hur ser ett bra julkort ut?
Är det tomtar av Jenny Nyströms modell (som på bilden här)? Hellre något med glitter? En stiliserad julblomma? Eller kanske något mer åt vykortshållet, med snötyngda granar kring ett litet sött hus med rykande skorsten?

I vår familj har det under en rad år handlat om att hitta Årets Mest Lyckade Barnbild. Så att släkt och vänner ska få en påminnelse om vilka ljuvliga ungar vi har, samtidigt som vi önskar vänkretsen en lugn och fridfull helg. Ibland har bilden haft lite julanknytning, ibland inte.
Vi har varit väldigt nöjda med det där sättet att önska god jul, och vi har fått en hel del uppskattande kommentarer också, från människor vi inte träffar så ofta och som faktiskt tyckt att det var av intresse att se hur de små liven växt till sig. Fastrar och mostrar, folk i den äldre generationen mest, det ska erkännas.

Numer är detta en utdöd tradition. Försök få tonåringar att posera med tomteluva för årets julbild, så får ni se hur lätt det är. Och även om deras föräldrar fortfarande anser att dessa barn är de finaste varelser som någonsin skapats, så kan ovilliga fotoobjekt i säckiga mjukisbyxor, strassörhängen och nyfärgad snagg sticka ut lite väl mycket i den allmänna julkortsskörden.
Alltså blir det en återgång till mer ”normala” hälsningar. Fast jag i djupet av mitt hjärta önskar att det fortfarande vore möjligt att visa upp de där gullungarna i all sin glans.

En helt ny syn på saken har jag dock nyss fått ta del av.
På jobbet suckar en kollega, själv (tills vidare i alla fall) utan barn:
-Om folk ändå kunde sluta att skicka dåliga kort på sina ungar till jul! Varför förutsätter alla att jag vill se när lillgrabben har glass över hela kroppen? Eller hur femåringen just ramlat ur en gunga? Och dom har betalat dyrt för en hel bunt! Tacka vet jag en tecknad tomte!

Hon morrar en liten stund till över alla usla barnbilder som, år efter år, ramlat in genom brevlådespringan och som uppenbarligen inte bidragit till någon höjd julstämning, bara irritation. Som tur är har hon aldrig fått något från oss, så jag behöver inte känna mig skyldig.

Jaha. Nähä. Tänkte inte på det.
Det finns absolut olika syn på hur ett BRA julkort ska se ut.
Och inte är det väl något fel på Jenny Nyström?
Fast ändå. När Sonen och Dottern var små var våra julkort väldigt, väldigt fina...

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Jag har aldrig fått några dåliga barnbilder... och eftersom jag är morsa och mormor vet jag precis hur stolt man är. Jag tar mycket hellre emot ett barnkort än masstryckta Jenny N... Och ännu hellre några privata rader om året som gått... Visst är det kul att veta att familjen Si eller Så önskar oss god jul, men när man inte setts på många år är det jättekul att få lite nyheter.
    Hur jag gör själv? Hehe... i år blir det mellandagsbrev, jag brukar låta barnbarnet skriva... fast jag spökskriver det hon tänker... :)

    SvaraRadera
  2. hej!
    ja, själv undviker jag helt Jennys julkort numera, jag har tröttnat efter 20års troget köpande!
    hittade små fyrkantiga fina på Gallerix istället! så det blev det här.
    god jul.

    SvaraRadera
  3. Jag baevar foer julkort med barnbilder! Inte foer min egen skull - jag har aldrig varit barnkaer precis, med en unge har jag i alla fall skaffat. Men min dotter har laenge valt att vanta med barnafoedandet tills hans karrier (i USA) har stabiliserat. Och naer hon vael trott att det kanske var dags... daa visade det sig att det var dags att skiljas ty maken - under medelaalderskrisen - blev otrogen.
    Jag saag med foerskreckelse den ohyggliga maengd av barnjulkort som daempade i hennes laada fraan alla svenska slaektingar, vaenner och bekannta. Det fanns ju knappt naagot annat aen barn som julmotiv. Vilken hemskt julhaelsnining foer naagon som kanske foerpassat tiden att skaffa barn sjaelv! Vilken tankloes tortyr! Och det maa vara en julhaelsning? En oensking av frid och lyckan??? Fy fan.

    SvaraRadera
  4. hennes karrier - det skulle varit "hennes"

    SvaraRadera
  5. Anonym3:29 fm

    Ha ha..... så där har vi också haft det. Numera så klär jag ut gubben istället med tomteluva och någon galen grimas eller något upptåg! Han är en showare och gillar det här och det brukar vara uppskattat hos mottagarna, säger dom i alla fall, fast han är väl inte direkt gullig förstås.

    SvaraRadera
  6. Anonym1:49 em

    Hallå - jag förstår inte kommentarerna härovan, förutom Bloggblads. De andra verkar litet o-vänliga så här i ´Good Will Times´.

    Jag tror att alla som bor litet långvägs från vänner/familj tycker det är trevligt att se hur barnen/familjen/vännerna utvecklas. Vem liknar barnen mest -mamma eller pappa? Är de ´piercade´eller sportiga, överviktiga, söta, gulliga eller bara vanliga barn?
    Dessutom kan man rama in ett foto och "spara" på det om man har lust. (Det har jag gjort flera gånger - och det är en julklapp som kan räcka länge).
    Jenny N i all ära men foton är bäst! Jenny går i skräpkorgen trettondagen. Det sätter jag tusen spänn på!
    Fortsätt skicka är ni snälla, ni som har tid och lust att plåta - och har villiga objekt :o), framkalla och köpa både kuvert och frimärken!


    Fast ´annual newsletters´-´en masse´är ganska trista enl min uppfattning.

    En bild säger mer än 1000 ord ungefär.

    Go´jul!

    KULSPRUTAN

    SvaraRadera
  7. Anonym3:16 em

    Haha, konstigt nog har vi lyckats få alal gullungarna på samma kort, fast de inte ens bor hemma längre :)

    SvaraRadera
  8. Jag hemfaller åt att citera mig själv: Det finns absolut olika syn på hur ett BRA julkort ska se ut.

    SvaraRadera