lördag, december 29, 2007

Mannen i den röda hatten

Trodde någon att Stockholm är en turiststad bara på sommaren?
Tja, jag har nog lutat åt det. Fel, fel, fel!
Hamnade mitt emellan två glesa bussturer och bestämde mig för att gå ett par hållplatser för att hålla värmen uppe. Då inser jag plötsligt att Stockholm också så här års surrar av språk, några som går att identifiera, andra vars ljudbild inte ger en enda ledtråd.

Sightseeing-båtarna som tar folk runt på Mälarens vatten går sina turer, och passagerarkön är lång som vore det dags för badutflykt en het sommardag.
Kanske är det så att helgdagarna dragit hit fler gäster än vanligt – eller så är min tro att turisterna huvudsakligen kommer på sommaren helt föråldrad.
Och trots att himlen är grå och färgerna i stadsbilden få använder folk flitigt sina kameror.

Då får jag plötsligt se honom.
Han står på Skeppsbron och fotograferar. Vilket motiv han spanat in vet jag inte. Det är mannens huvud jag stirrar som förhäxad på.
Han har en herrhatt av alldeles vanlig modell på skallen. Men hatten är synnerligen ovanlig, för den är knallröd. En färg som brukar finnas på mäns toppluvor, javisst. Fast inte på hatt.
Han är Mannen i Den Röda Hatten!
Fullständigt underbart!

Jag blir alldeles varm vid anblicken. Fiskar fram min egen kamera och tar en bild på honom, på långt håll, tyvärr.
Han märker inget. Jag vänder om och fortsätter min vandring.
Men ångrar mig intensivt.

Jag hade en impuls att gå fram till honom, säga något i stil med ”You look gordious in that hat – may I take a picture of you?”. Fast gjorde det alltså inte.
Så korkat.
En man som är så modig att han går omkring i en knallröd hatt skulle väl bara ha blivit glad. Skulle gärna ha poserat framför min lilla kamera. Eller? Mig gjorde han i alla fall riktigt lycklig.

Fram för fler herrar i röda hattar! Och nästa gång jag ser en ska jag sannerligen gå fram och delge honom min uppskattning! Samt be att få ta en närbild...Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Jag håller med! Riktigt uppfriskande i det grå. Sådär tänker jag ibland också - jag BORDE ha gett en komplimang... fast - faktiskt gör jag det rätt ofta - även till okända. Men vi borde göra så oftare!

    SvaraRadera
  2. Anonym11:26 em

    Det finns för få män i röda hattar!

    Någon sade någon gång att det är din plikt att förbli ett original. Alldeles för lätt att glömma bort.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:01 fm

    haha :)

    SvaraRadera
  4. Det var en 24-taggare du fick tag i här! Så kul! Men jag hade gärna velat se din min om han hade svarat på din komplimang på bred skånska. ;)

    SvaraRadera
  5. Anonym11:25 fm

    Gorgeous!
    Han skulle nog ha blivit överglad för komplimangen! Med teckenspråk hade du säkert också klarat det om ni nu kanske inte hade något språk gemensamt. För SVENSK tror jag knappt han är - så modiga män finns väl inte i Sverige??

    Kulsprutan

    SvaraRadera