söndag, december 30, 2007

Ett riktigt reafynd

Det var ett par dagar före julafton. Dags att storhandla: skinka, doppbulle, kalvsylta, korvar, lutfisk, must – ja allt det där vanliga.
Dessutom måste man ha blommor till jul. Hyacinter, julstjärnor, gärna tulpaner.
Julstjärnor, både vita och röda, hade jag försett mig med, hyacinter likaså. Nu var det alltså dags för tulpanerna. Men de som Ica-butiken hade såg lite ledsna ut, lockade inte till köp – en femtilapp för blommor som redan i affären hänger med huvudet är inte kul.

Då föll min blick på en plasthink. Den var full av rosor.
Buntar med tio blommor i olika färger, ordinarie pris 49:90 precis som för tulpanerna.
Det var bara det att rosorna hade fått en ny, större, röd prislapp: 10 kronor. Någon hade ansett att de passerat sitt bäst-före-datum.
De såg inte alls dåliga ut – och vad kan gå fel för en enkel tia? Om de står ett par dagar har man ju ändå fått valuta för pengarna! Jag slog till. På julrosor, så att säga.

Nu har en vecka gått. Alla rosorna finns kvar. Några har jag halshuggit och lagt i en vattenfylld skål – ett jättebra sätt att förlänga livslängden på de flesta snittblommor, snyggt blir det också! Men några står karskt kvar i en vas. Okej då, lite äldre och skrynkligare, fast så går det ju med oss alla! Ändå klart njutbara. Och de hade inte hållit så där länge om jag betalat dyrt för dem i en "riktig" blomsteraffär, det säger jag av bister erfarenhet.
Här har ni årets verkliga reafynd för min del!Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym8:51 em

    Mitt reafynd var två, helt okej skinnjackor för 375:- på myrorna.

    Sådant gillar jag.

    SvaraRadera
  2. Bara att gratulera! Jag har inte varit på reafyndjakt ö h t.

    SvaraRadera
  3. Anonym12:11 fm

    Underbart, jag unna mej själv ofta billiga buketter, som håller ofta många många dagar.
    Gott nytt år 2008!

    SvaraRadera
  4. Anonym12:56 fm

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  5. Anonym2:35 em

    Jättefynd! Även nu - "på ålderns höst" - är din ros vacker. Och en hel bukett för en tia! Trodde inte man kunde få nå´t för en tia nuförtiden.
    Och för den som är intresserad kan jag tala om att mina julkaktusar är på väg att öppna sina rosa knoppar!

    Gott Slut & Gott Nytt till alla, men kanske litet mer till dig och de dina, Häxan! Tack för alla fina bloggar 2007!

    Ha det!


    Kulsprutan

    SvaraRadera