tisdag, mars 05, 2013

Tisdagstema GENOMSKINLIGT

Med havet och himlen som bakgrund bjuds den som väntar på bussen på Malta ett stycke text att läsa på öns eget språk. Maltesiska talas inte av särskilt många i världen. I detta lilla EU-land finns ungefär 400 000 bofasta och så gott som alla är engelskspråkiga, men maltesiskan lever och frodas i såväl klassrum som på arbetsplatser. Och i busskurerna med de genomskinliga väggarna.

Denna veckas tisdagstema är GENOMSKINLIGT och det påminde mig om kön till bussen in till Valletta.
Riktigt klok på vad det egentligen står på de här väggarna blev jag aldrig, men lite nationalromaniskt tema med hyllning till naturen verkade det vara. "Muntanja" är ett ord som jag gissar har med berg att göra, fast jag är långt ifrån säker!
Mera bilder på genomskinliga saker hittar du den här vägen.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Fin bild med lite klurig text! Berg heter ju montaña på spanska tex och muntanja kan ju vara en maltesiskt ord för just det då!
    Trevligt att man vårdar sitt originalspråk jämte engelskan!

    SvaraRadera
  2. Jag är så full i 17 att jag googlade på ordet...och så många bergsbilder det kom upp :-))
    Det är alltid spännande att försöka lista ut vad texter på främmande språk betyder.

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker bild! Hade du inte skrivit vad det är för språk hade jag nog inte gissat det... utan att googla dvs.

    SvaraRadera
  4. Kul! Jag hade inte heller gissat på Malta!

    SvaraRadera
  5. Jag iddes inte googla ... men tack Pysselfarmor! Då tror vi på släktskapet mellan Maltas muntanja och mountain, montagne, montaña och antagligen några andra berg också!

    SvaraRadera
  6. tänk så mycket man inte förstår

    SvaraRadera
  7. Sorry... kan inte maltesiska. Som du skriver är de flesta engelskspråkiga här och det maltesiska språket är kan jag säga inte lätt att lära. Men du har fångat en väldigt vacker vy där genom busskurens genomskinliga vägg ;-)

    SvaraRadera