torsdag, mars 07, 2013

Vad var det jag sa?

Det var en gång ... för ganska länge sedan ... jag hade redan då rätt många skor. Alla i storlek 38.
Så en dag klämde de där snygga pumpsen, sandalerna med remmar skar in, tårna kämpade med varandra om utrymmet i boots och stövlar.
 
Jag hävdade med viss bestämdhet att den ökade fotstorleken berodde på att jag fött barn. Efter Sonens födelse var det 39:or som gällde. När Dotterns ankomst till jorden var ett faktum fick jag knalla iväg till hyllan med storlek 40 när jag blev sugen på något nytt att stoppa fötterna i.

Men trots att många fler kvinnor med mig konstaterat samma sak har vi ändå mötts av lite fnysningar. Kanske har vi bara blivit fetare och en del av det lagrade kroppshullet har råkat lägga sig på fötterna? Kanske har vi bara blivit äldre och bekvämare, med ömmare tår? Inte ska vi väl skylla på de rara små barnen? 

Nu får vi ändå svart på vitt: en medicinsk studie som redovisas i facktidskriften American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation bekräftar vad vi som fött barn länge misstänkt – att graviditeten kan förändra fötternas storlek och form för alltid.

Dessutom blir fler mammor plattfotade, också det för all framtid. Fotvalvet pressas ut, sannolikt på grund av viktuppgång och uppmjukade leder. Forskarna fann att hos 60-70 procent av kvinnorna blev fötterna längre och bredare samtidigt som fotvalven plattades ut.

Vad var det jag sa?
Men märk väl – jag sa inte att det inte var värt priset!

Copyright Klimakteriehäxan
Källa TT

5 kommentarer:

  1. Suck...stämmer nog bra!
    Hälsar susjos som nu måste ha storlek 40!!!!

    SvaraRadera
  2. Tänk på mej som fött fyra barn...

    Men mina stora ankfötter är vackra :)

    SvaraRadera
  3. Anonym12:34 em

    Synd att inte fötternas storlek minskar i takt med ens höjd över havsnivån...........

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Om det bara gällde fötterna... på mig har allt ökat i storlek och omfång...

    SvaraRadera
  5. Jo det finns en viss plus-tendens lite här och där, det gör det ...

    SvaraRadera