fredag, mars 01, 2013

VALFRITT i Veckans fönster

Det tog obegripligt lång tid innan jag kom iväg, trots att jag bor så nära.
Men till sist kom också jag till Fotografiska Museet i Stadsgården. Själva utställningen blev jag inte särskilt imponerad av, men en fin museishop finns det.

Och så fiket! Högst upp! Med makalös utsikt över inloppet till Stockholms hamn, flitigt trafikerad året runt. Spännande samtal surrade över kaffekopparna och de dyra, goda kakorna. Hit går tydligen folk på sin första dejt IRL sedan kontakter knutits på nätet. Hit går föräldralediga med barn i vagn, hit går pensionärer som gillar både bilder och fik.

Shoppens sortiment av fotoböcker är imponerande. Men mest köpsugen blev jag när min blick föll på den sittande gubben som är ett bokstöd. Den inredningsdetaljen finns också i hyllorna i kafeet där gubben precis som vi andra kan njuta av livet på vattnet - ja, det är det ni ser på bilden.

Jag köpte ingen gubbe, dock. Man kan omöjligt skaffa bokstöd när ens hyllor redan är så sprängfyllda att en liten sned vinkel inte går att upptäcka någonstans - utom mellan de där ryggarna som ligger lite lagom inslängda ovanpå alla andra böcker. Däremot kunde jag inte motstå ett väldigt roligt Memory-spel i vilket bilderna var foton på mer eller mindre, fast mest mer, galna damskor. Återstår att hitta en annan skovän att spela det med.

Copyright Klimakteriehäxan

Veckans Fönster är denna gång VALFRITT och fler fönster ser ni om ni tar vägen om Susanne.

18 kommentarer:

  1. Jag har inte varit i Stockholm på år och dag. Kan vara bra att ha lite recensioner av tänkbara ställen att besöka nästa gång jag kommer dit. Hoppas du hittar någon att spela ditt spel med.

    SvaraRadera
  2. Älskar fotografiska - som du säger högst upp utsikten. En fika, ett glas vin eller vad som helst o bara sitta där o njuta.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åh, dit går jag ju varje gång jag kommer till Stockholm. Fast det är ju inte så ofta. Såg du utställningen med La Chapelle? Den har ju uppmärksammats en hel del. Själv ser jag fram emot ett besök på Dunkers i Helsingborg dit man tagit en av Fotografiskas utställningar: Nick Brandts vackra foton på djur. Och så önskar jag mig till Stockholm i vår för snart är det dags för Anna Clarén som jag gillar jättemycket.

    Jo, visst är utsikten vacker från fiket. Och att bläddra bland alla böcker är ju ett måste när man är där.

    SvaraRadera
  4. Fotografiska är verkligen en guldklimp i Stockholm!

    Jag känner igen mig i din beskrivning av överfulla bokhyllor. Hos mig går det knappt att få in en bok till, ännu mindre ett ståtligt bokstöd!

    SvaraRadera
  5. Nick Brandt-utställningen var fantastisk, men i övrigt har jag inte blivit så "imponerad". Utsikten är magnifik!

    SvaraRadera
  6. Fin bild. Fotografiska Museet är min kompis favoritfikaställe och jag får mejl därifrån varje vecka... typ.

    SvaraRadera
  7. Anonym11:08 fm

    Snygg bild m bokhyllegubben!

    SvaraRadera
  8. Fin bild! Besökte Stockholm och fotografiska i november och visst är både utsikt och shop fantastiska!

    SvaraRadera
  9. Vilket ställe att gå och få lite inspiration! Gubben ser ut att ha det bra där han är, med den utsikten. Kanske inte lika roligt att sitta i en vanlig bokhylla :)

    SvaraRadera
  10. Fin bild du tagit där på fotografiska. Ett ställe som jag tycker är ett måste när man besöker huvudstaden.I vår är det både utställning med Anna Clarén (som jag liksom Susanne gillar) och så förstås höjdpunkten med Henri Cartier-Bresson.

    SvaraRadera
  11. Det bokstödet gillar jag, men jag skulle nog inte heller kunna klämma in det någonstans!

    SvaraRadera
  12. Ett givande besök således. :)

    SvaraRadera
  13. Väl värt ett besök!! Med eller utan köp av Gubbe.

    SvaraRadera
  14. Så snyggt fotat! Förstod direkt var du har varit... det är väl mitt dåliga samvete som talade till mig. ;) Måste vara sist i stan som inte har varit där än. :/

    SvaraRadera
  15. jag kan vara din sko-kompis

    SvaraRadera
  16. Oh, jag är jätteförtjust i fotografiska och försöker att besöka det varje gång jag är i Stockholm. Det är sådär lagom långt mellan varven att utställningarna hinner bytas ut :)
    Efteråt finns massor med ny fotoinspiration!
    Fast shopen brukar passeras fort. Det är på tok för dyrt för en sådan snåljåp som jag.

    SvaraRadera
  17. Det här fotot gillar jag skarpt. Mycket konstnärligt fotat.

    SvaraRadera
  18. Gillar Fotografiska jättemycket. Men har hitintills aldrig lyckats komma dit på någon tidpunkt då det inte är knökmycket folk och det gillar jag inte. Fiket med utsikten är ändå härligt att landa i trots att det är många besökare.

    Bokstöd....ha ha....känner igen det där. Hur skulle man få plats med sådana också?

    SvaraRadera