måndag, september 15, 2014

CITAT om självbilder och generositet

"Vi lever i människans mest egocentriska era. Oombedda pepprar vi vår omvärld med selfies, löptider och stilleben av våra söndagsfrukostar – och drömmer ständigt om nästa självförverkligande karriärsteg. Det är ett till synes outtröttligt bekräftande av jaget."

-Chefredaktören Hugo Rehnberg skriver krönika i helgens SvD Perfect Guide. Ja nog kan man förvånas över mängden moderna självporträtt som regnar på framför allt Facebook. Fast jag tar inte åt mig av kritiken: har inte publicerat någon selfie, har inga löptider att redovisa (tyvärr) och söndagsfrukost gillar jag verkligen, men särskilt bildmässig brukar den inte vara ...

"I Winnipeg härom året bestämde sig en person långt fram i kön till ett café för att bjuda medmänniskan bakom på dennes beställning. Det generösa initiativet upprepades av nästa person  och nästa, och nästa. Först efter 226 givmilda individer dök det upp en snålvarg som bröt kedjan."

-Längre ner i samma krönika dyker en annan sida av mänskligheten upp. Visst vore det spännande att testa Winnipeg-metoden!

3 kommentarer:

  1. jantelagen har lämnat oss

    SvaraRadera
  2. Anonym2:01 em

    W-metoden ska jag prova nästa gång jag fikar.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Motsatser verkligen! Fast jag har inte någon i mitt flöde som postar vare sig selfies, löptider eller söndagsfrukostar, rätt skönt!

    SvaraRadera