fredag, mars 20, 2015

Hur får man dig att stanna - och att komma tillbaka?

En väldigt intressant fråga är veckans ämne för Bokbloggsjerkan:
Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare interagerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bokbloggarna till att blogga och hur mycket de tänker på sina läsare när de bloggar.

Den frågan är vi nog många som vill ha svar på. För tendensen som jag ser den i bloggosfären är att bloggarna är mindre flitiga, besökarna lite färre. Att vi är många som bryr oss om böcker är kul, men att recensera tror jag inte räcker. Dessutom inbillar jag mig att man kan intressera läsarna genom att skriva liiiite längre, fast inte för långt förstås ...

Visst funkar bokbloggarna som lästips, visst kan vi hamna i debatter om bra eller dåligt (som alltid ligger ju skönheten i betraktarens ögon) och visst kan vi hitta en relativt okänd förmåga som kan få en liten extra skjuts. Det är ju läslusten som styr oss, förtjusningen över bra text och medryckande historier som man tycker att fler borde få njuta av.

Men exakt vad är det som fångar dig, besökaren, att läsa, kanske klicka på etiketten "böcker" och scrolla en bit och sedan ge dig lust att komma tillbaka, det är alltså frågan.
Jag hoppas på många kloka svar via Bokbloggsjerkan.

Uppdatering: i många av svaren påpekas just att kommentarer och svarsvisiter är viktiga. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag försöker klicka mej över till alla som lämnat spår efter sig, även om tiden ibland inte räcker till. Alla bloggare älskar några snabba rader i kommentarsspalten!

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Svårt, tänk att få ett bra svar... men jag skriver det jag tycker om, fast att delta i bokbloggsjerkan och andra jippon ger tyvärr inte så mycket, för bokbloggare läser ju inte andra inlägg…

    SvaraRadera
  2. Min blogg handlar ju bara om böcker (och kanske pyttelite TV-serier) så jag får nog bara andra bokbloggare på besök :)

    SvaraRadera
  3. Jag kan hålla med om att det känns som att de allra flesta läsare är andra bloggare. Det svåra är ju alla de som inte själva bloggar, hur man ska få dem att läsa och komma tillbaka. Jag länkar ju som sagt alla recensioner via Twingly så att de dyker upp på de olika nätbokhandlarna, och det är alltid några besök som kommer in den vägen...

    SvaraRadera
  4. Det är inte så enkelt att få besökare, och sen att få dem att komma tillbaka, det är riktigt svårt. Men att vara sig själv, det är nog bra i alla lägen.

    SvaraRadera
  5. Det där med att få fler läsare är nog ett gemensamt problem för de flesta bloggare.

    SvaraRadera
  6. Att få läsare som inte bloggar vet jag faktiskt inte om jag har och det känns som en svårare målgrupp att nå!

    SvaraRadera
  7. Att locka läsare till sin blogg kan visst vara knepigt.

    SvaraRadera
  8. Bloggen för mig är en kompis och ett sätt att hitta andra att prata böcker med.

    SvaraRadera
  9. Bloggen fungerar ju även lite som en dagbok för ens eget läsande och skrivande.

    SvaraRadera
  10. Det där med att locka till sig fler läsare är svårt.

    SvaraRadera
  11. Jag hoppas också på många kloka svar :).

    SvaraRadera
  12. Tror också de flesta som hittar min blogg är andra bokbloggare. Vi har ju ett gemensamt intresse :)

    SvaraRadera
  13. Jag tittar in ibland hos bokbloggarna, men jag föredrar personliga bloggar som handlar om lite allt möjligt. Ett och annat inlägg på en blogg om någon bok som man har läst och som man vill rekommendera tycker jag är trevligt - men inte dessa ständiga uppräkningar av böcker som bloggaren har läst och tycker till om...
    Ingrid

    SvaraRadera
  14. Tack till er som varit här och dessutom lämnat "visitkort" efter er (det gör långt ifrån alla)! Har gjort svarsvisit hos samtliga och kommenterat - utom hos David, där lyckades jag inte. Men tror absolut att besök ska återgäldas och försöker alltid göra det även om tiden ibland inte vill räcka till.

    SvaraRadera
  15. Jag tror att återbesök är viktigare än innehållet i bloggen. Visst läser jag somliga hellre än andra, men som sagt. Svarar de inte, så slutar jag läsa.

    SvaraRadera
  16. jag tycker att läsutmaningarna är roliga och att man där kan hitta nya bloggar. jag brukar alltid se mig omkring när jag hittar en ny blogg och ofta blir det återbesök också

    SvaraRadera
  17. Visst har du rätt, nu kikade jag in här jag också :)

    SvaraRadera
  18. Jo men visst försöker man besöka tillbaka och kommentera hos de som har kommenterat hos en :)

    SvaraRadera
  19. Kommentarer bekräftar ju att man skriver intressant, men jag tror inte man ska snöa in helt på det. Många besöker utan att kommentera också. Nästan ingen av mina vänner IRL som läser bloggen ofta kommenterar.

    SvaraRadera
  20. Jag gillar bloggar som är blandade, dvs inte nischade och enbart handlar om en sak, som böcker. Jag vill läsa om litet av varje. böcker, filmer, resor, mat, träning. Och gärna fina foton att inspireras av. Mitt intresse fångar man genom att skriva personligt, men det behöver inte vara utlämnande. En snygg hemsida där texten är lätt att läsa och där bilderna är skarpa är en fördel.

    SvaraRadera
  21. Kärlek ger aldrig upp, förlorar aldrig tron, är alltid hoppfull och består under alla omständigheter. Jag ger Gud all ära för att ha tagit in Dr. Ige Ajayi i mitt liv för att han hjälpte mig att få tillbaka min fru som fick mig att skilja mig i ett år. Jag var den sista personen på jorden som accepterade det faktum att trollformler existerar eller fungerar inte förrän jag blev hänvisad till Dr. Ige Ajayi, online som har hjälpt så många människor med sina kraftfulla trollformler. Jag hade inget annat alternativ än att ge det ett försök för 3 månader efter skilsmässan blev jag degraderad på min arbetsplats på grund av depression för jag vet inte vad jag ska göra för att få henne tillbaka men tack och lov idag för att jag använde Dr. Ige Ajayi att få tillbaka min lycka och kärleksliv inom 48 timmar. Bara förra veckan här befordrades jag tillbaka till min position och jag är här för att dela min egen erfarenhet med den här mannen som heter Dr. Ige Ajayi. Jag vet inte vad du går igenom idag men vet att i alla situationer finns det alltid en väg ut. Dr, Ajayi, förbereder också trollformler som Lotteri, jobbtrollformel, besvärjelse för att stoppa en skilsmässa, besvärjelse för att bota alla sjukdomar, skyddstrollformel, besvärjelse för att bli framgångsrik, rik och Kraftfulla domstolsbesvärjelser E.T.C. Kontakta E-post drigeajayi@gmail.com. Telefon/Whatsapp +2348057393990

    SvaraRadera