fredag, november 04, 2016

Bland helgon och änglar

Änglar finns dom?
Det var en gång för mycket länge sedan en succéfilm med Christina Schollin och Jarl Kulle i huvudrollerna.
Just denna helg är änglar aktuella igen, men nu som en påminnelse om nära och kära som inte längre finns i livet. Vi högtidlighåller Alla Helgons Dag.

På News55, nyhetssajten för dig som inte vill ha tjafset, finns en text om detta med döden, saknaden och ceremonierna. Läs, kommentera, dela gärna!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Jättefin artikel. Håller med dig om att det kan vara skönt att vara med på en begravning för att ta ett sista farväl - för sin egen skull!
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. en trevlig sed, att ta avsked - egoistiskt att ta ifrån de nära den chansen. Jag sa till svärdottern att de får göra vad de vill när jag är död, men hon sa att sådant prat inte underlättar för de anhöriga... Jag tycker att det är vackert när man bär kistan, jag sa till sonen att de får gärna ta några varv med min kista. Mycket musik - gärna säckpipa som sonen spelat på bröllop och dop, saxofon får maken spela ❤️ fast inte kyrkligt, ingen grav som bara ger dåligt samvete...

    Femåriga barnbarnet talade om för mej igår att jag kommer att dö när hon är lika gammal som sin mamma. Skönt när barn tar det naturligt och inser att vi inte lever evigt

    SvaraRadera
  3. Tack Ingrid, uppskattar din uppskattning!
    Hannele - om barn och förhållande till döden: se min lilla ost för i dag söndag ... :-D

    SvaraRadera