måndag, november 21, 2016

När böcker tävlar: och vinnaren är ...

Boken ska vara en klassiker och författaren ska vara död, svensk och man. Berätta alltså om den bästa klassiska romanen skriven av en nu död, svensk man!
Så lyder uppmaningen från Lyran, en av många bokbloggare som sätter fart på oss andra genom att anslå tonen och ge oss ett ämne.

Eftersom jag är lite sen på bollen råkar jag veta att väldigt många valt Vilhelm Mobergs serie om Utvandrarna från Småland. Och det är ett gott val. Som jag har gråtit över sidorna när Kristina till sist biter i astrakanäpplet (att apeln omöjligen hade kunnat få frukt på den korta tiden i Amerika får man ju ha överseende med ...)!

Ändå bestämmer jag mig än en gång för att ge min röst till Hjalmar Söderberg och tacka så väldans mycket för "Den allvarsamma leken". Varför väljer jag då historien om Arvid och Lydia före den om Kristina och Karl Oskar när böcker ska tävla mot varandra?

Det är inte alldeles enkelt att svara på, för dramatiken kring de utvandrande svenskarna bjuder på så mycket. Men om jag rannsakar mitt innersta tror jag att jag väljer Söderberg för att den konflikt som han skildrar är evigt aktuell, ständigt modern  och den som slipper hamna i något liknande kan skatta sig lycklig.

Båda de här mästerverken har överförts till film, Mobergs dessutom till scenen både som musikal och balett. Just nu går den nya filmatiseringen av "Den allvarsamma leken" men jag avstår nog från att se den. Lydia och Arvid har sedan länge bosatt sig i mitt hjärta och jag vill inte möblera om runt dem i onödan.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Själv har jag ett tidigt minne i barndomen av ett rött äpple med söt vit fruktkött, det har jag letat efter några decennier, kommer nog att tänka på det i min dödsbädd.

    SvaraRadera
  2. Har bara läst Doktor Glas av Söderberg men borde nog ta itu med Den allvarsamma leken också.

    SvaraRadera
  3. Anonym12:34 em

    Korkade kriterier när det ska vara en man. Jag hade inte svarat alls.

    Torbjörn Karlsson

    SvaraRadera
  4. (detbehöver du inte, Torbjörn - nästa gång kanske föreslår en kvinna)

    SvaraRadera
  5. Bästa svaret! (Jag tog samma ;))

    SvaraRadera
  6. Morbergs serie står oläst i min hylla, känns som det är hög tid att det blir ändring på det. Den allvarsamma leken är en favorit hos mig med. Dock valde jag en helt annan =)

    SvaraRadera
  7. Jag måste också våga se filmen, tror jag.

    SvaraRadera
  8. Ja, visst är det något hos Söderberg som känns så modernt, och så nära ´vår tid. Jag tror att hans kriver om en viss typ av sensibilitet som fortfarande känns aktuell.

    SvaraRadera