tisdag, maj 16, 2006

Bobbys blommor

Tioårige Bobby, som i ofattbar grymhet torterades till döds av sin egen mamma och hennes sambo, ska snart begravas.
Hans kista kommer att omges av en mängd rosor, som skänkts av ”svenska folket”.
Men inte en enda av blommorna kommer från mig.

För att hedra Bobbys minne har tusentals personer skickat in pengar via Expressen. Bris, organisationen Barnens rätt i samhället, står för insamlingen tillsammans med tidningen. Den som skickar in 50 kronor ger inte bara en ros, utan också pengar till stöd för Bris verksamhet. För halva beloppet, 25 kronor, blir det bara en blomma till begravningen.

Blommor till ett
barns för tidiga jordafärd - det måste man väl sympatisera med?
Nej, jag tycker inte det. Lika förskräcklig som historien om pojkens liv är, lika tokigt blir det att han när han redan är död ska få våra blommor, hur väl vi än menar.
Det är nämligen för sent. Alldeles för sent. Kan det ha undgått någon?
Bobby hade behövt oss, vårt intresse, våra omsorger, våra pengar långt tidigare.

Om man däremot vill satsa en slant på att detta inte ska kunna upprepas, att inte ännu en liten försvarslös människa ska hamna i galna vuxnas händer, så finns det möjligheter. Att stödja Bris är säkert en, men organisationen borde givetvis få mycket större del av ”rosenpengarna”.
Vill du göra något?
Köp blommor till en människa som kan glädjas över att få dem, ung eller gammal.
Skänk dina pengar direkt till en verksamhet du tror på, kanske till Bris. Eller Rädda Barnen. Eller något annat du känner för.

Nu gör, som jag förstår det, två intressenter sig en hacka på Bobbys bekostnad: Expressen, som säljer lösnummer, ökar trafiken på webben och får credit för ”omtanken”, och Euroflorist, den kedja i blomsterbranschen som levererar rosorna. Båda får en reklamkampanj gratis, på ett sätt som stör åtminstone mig.

Bobby hade varit värd något bättre.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag håller med. Det är oerhört tragiskt med barn som dör - men det känns som om det blir fel fokus.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:53 em

    Kanske kan trots allt all uppmärksamhet som Bobby-fallet har ådragit sig hjälpa till att få människor att engagera sig mer i sin omgivning och möjligtvis (?) bidraga till att andra barns liknande situationer anmäls innan det går så långt som i Bobbys fall.

    SvaraRadera
  3. Har också läst om det där med blommorna och tycker som du. Skänk ett bidrag till Bris eller något annat barnvänligt hjälporgan och hoppas vi aldrig får läsa om något sådant hemskt öde igen. :(

    SvaraRadera
  4. Anonym7:37 em

    Jösses - hur enfaldig (ursäkta) kan man vara?
    Det är klart att vi kommer att höra om liknande fall. Eller inte. Höra om dem alltså.
    D.v.s. om de uppmärksammas av någon utomstående som VÅGAR att anmäla eller inte. Det finns ju massor av liknande situationer som barn - och iofs vuxna också - genomlider.

    HOPPAS - det är som att "kyssa syrran" - och i ovannämnda sammanhand ungefär lika effektivt.
    Utan att bli KGB-agenter tror jag att det gäller att vara uppmärksam på tecken som inte känns rätt, som gör oss undrande, tveksamma om att allt står rätt till, om något fundersamt förekommer. Jag tror att de flesta av oss har sunt förnuft och ser när något är utanför "det normala" (vad som nu är normalt. Kanske man kan kommentera det med andra i barnets omgivning. Det är ju otroligt att skola - samt andra inblandade - inte reagerade tidigare i Bobbys fall.
    Ros eller ris - alla/allt som kan uppmärksamma konstigheter i vår omgivning och törs fråga sig VARFÖR? bör hjälpa till.

    Förlåt, det här blev litet långt, men jag tror det är viktigt att vi lägger oss i när det behövs.

    SvaraRadera
  5. Jo, ordbankaren, precis det tycker jag självklart att man kan göra. Genom att stödja Bris eller Rädda barnen eller så. Inte Expressen och Euroflorist.

    SvaraRadera
  6. Anonym2:45 em

    Hej,

    Jag läste din blogg om EuroFlorist insats om begravningen av Bobby. För din vetskap så fick EuroFlorist inga intäkter för sin insats, dvs tjänade inga pengar. EuroFlorist såg eller hanterade ej pengarna.
    En liten del av pengarna gick till inköp av blommorna och EuroFlorist insats var bland annat att få ner priset så att varje ros kostade så lite som möjligt. Priset per ros blev strax under 2 kr. Resterande intäkter kommer Bris att använda i sin verksamhet.

    En del blir irriterade av vår insats och anser att vi är ute efter marknadsföring, vi ser det som vårt bidrag till samhället. Många utav oss här på EuroFlorist blev illa till mods av hur Bobby's liv hade slutat.
    Vi vet vad vi kan och när något sådant här tragiskt inträffar och vi kan bidra på ett positivt sätt så anser vi inte att det skulle vara fel.

    EuroFlorist kommer att fortsätta med att bidra med sina insatser när vi får en förfrågan. Det har vi gjort i fallet med Fadime men nu även Bobby.

    Vänliga hälsningar
    Magnus Äng, VD
    EuroFlorist Sverige AB

    SvaraRadera