torsdag, maj 11, 2006

Storlekens betydelse

Ny amerikansk forskning som kommit till min kännedom visar ett intressant resultat.
Det handlar om vilken sport som drar till sig vilken sorts utövare.
1. De som bor i invandrartäta förorter väljer basket.
2. Lokalvårdare gillar bowling när de fått ställa undan städprylarna.
3. Folk vid löpande bandet älskar fotboll.
4. Deras arbetsledare ägnar sig hellre åt baseboll.
5. Chefer på mellannivå klär sig gärna i vitt och går ut på tennisbanan.
6. Fina chefer och företagsledare lyfter på mössan på sina klubbor och spelar golf.

Även om denna forskning inte är av det mest vetenskapligt pålitliga slaget (jag har t ex inte någon uppgift om källan) och inte måste tas på största allvar, så känns det som om listan går att föra över på svenska förhållanden utan större ansträngning – med reservation för baseboll, jag vet inte riktigt vad det kan bli med svenska mått mätt?
För det är det där med storleken som är själva slutsatsen.

Ju högre position i jobbet/samhället, desto mindre är bollen man sätter i spel.
Och därifrån kan man gå till rader av egna, högst personliga tolkningar...
Om man vill, alltså.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym2:21 em

    Jag jobbar som vårdare i den kommunala omsorgen. :-)

    SvaraRadera
  2. Och då föredrar man vilken bollstorlek??????

    :-D

    Själv har jag spelat mycket pingis, vilket ju är ung, samma storlek som golf... men jag hör nog inte hemma där uppe på toppen lik förb-t. Men alla bra teser ska ju ha undantag, inte sant?

    SvaraRadera