måndag, maj 01, 2006

Dagen D som i Deklaration

Alla andra verkar ha gjort det.
Men inte jag.
Fixat årets självdeklaration alltså.
Deklarera på nätet?
Ja men jag har inte plockat ut sådan där nät-id, vad det nu heter.
E-legitimation.
Varför inte vara ute i god tid då?
Ja säg det.

Det var inte så länge sedan som dagen D som i Deklaration – eller Desperation – inföll redan den 15 februari.
Nu har vi så att säga fått allmänt uppskov med sex veckor, men vad hjälpte det? Inte ett smack.
Några av oss framhärdar i att skjuta upp till sista stund det som inte nödvändigtvis måste göras i dag.

Det är i dag det måste göras. Oavsett vårsolens glans, vinden i fanorna och blåsippan, som ute i backarna står.
I morgon ska den vara inne.
Och det fåniga är, att jag, som inte kommit loss och klickat in mig hos Skattemyndigheten på nätet, jag har någonstans innerst inne den där känslan att jag ska minsann kolla varenda nuffra. Vill inte riktigt tro att det kan gå rätt till utan att jag är inblandad. Vill veta eller bli påmind om detaljerna. Vill framför allt inte bli lurad.

Visst, man kan förstås säga som Mona Sahlin att det är häftigt att betala skatt – det låter ädelt och bra, och nog får vi en del för pengarna.
Men ingen kan väl tycka att det är häftigt eller kul att betala mer än det lagen föreskriver? Det är ju ändå en rätt rejäl procent av lönen vi langar över till statskassan.
Dålig vana, tror jag snarare att det handlar om.

Hur som helst, bara att leta upp papperen och sätta i gång och bläddra.
Med Hasse Alfredsons egenhändigt konstruerade blankett snurrande i bakhuvudet:
”Har tjänat så här mycket.
Har gjort av med så här mycket.
Har så här lite kvar.
Skickar in det.”

Fast då skulle väl staten få lika svårt med den så kallade finansieringen som vi vanliga människor är vana vid att ha det.
Nu byter jag bakgrundsfärg på MSN, som erbjuder två säsongsanknutna att välja mellan. Från vitsippsvitt går jag över till deklarationsblått, var nu den kulören kommer ifrån.
Men kanske hjälper det till att försätta mig i rätt stämning.
Deklarationsstämning.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym2:07 em

    Heja Häxan, friskt humör
    Det är det som susen gör
    Häxan tycker
    Så det rycker
    I varenda amatör

    Kan du inte anställa någon deklarationsexpert så att du kan spendera mer tid på att ägna dig åt viktigare saker som familj, jobb, vitsippor och andra vårblommor - samt dina blogg-beroende? Jag led nästan av abstinens under helgen när du inte skrev!

    SvaraRadera
  2. Jag har anställt en expert. Jag handlar och lagar mat som betalning. Fast jag skriver under själv...

    SvaraRadera
  3. Jag gör som Bloggblad....jag skriver också bara under. Himla skönt att slippa tota ihop den själv.

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Kulsprutan för glada tillrop. Tänk att du är poet också, förresten!

    SvaraRadera