söndag, december 30, 2007

Gärna reklam - men bara när jag själv vill!

Tro inte att jag generellt ogillar reklam.
Tvärtom, jag hyllar teorin att reklamerbjudanden kan utnyttjas till ens egen förmån – så länge man nappar på extrapriserna som gäller varor man ändå skulle köpa.
Alltså har jag ingen ”Nej tack till reklam”-skylt på ytterdörren, men när trycksakerna dräller in rensar jag snabbt.
Sedan sätter jag mig vid lämpligt tillfälle och bläddrar i det jag behållit för att se om där finns något av intresse.

Och det är just där haken ligger: jag vill välja NÄR jag ska ta del av reklam. Ska jag gå på bio försöker jag ta reda på hur lång rullen med choklad, jeans och kommande filmer är. Vill helst sjunka ner i fåtöljen sekunderna innan den "riktiga" filmen börjar.
Framför teven har jag kommit fram till, att det bästa sättet att se de program man gillar är att spela in dem, titta i efterhand – och då snabbspola reklamavbrotten. Funkar utmärkt både med Desperate Housewives och Let´s Dance. Det blir en perfekt teve-kväll!

Så läser jag i dagens SvD en artikel om dagens medievärld. Där står att numera motsvarar reklamen på nätet inte mindre än fjorton (14) procent av ALL reklam och tredje kvartalet 2007 var den större än i teve.
Då fattar jag ingenting.
För hittills har jag i princip ALDRIG klickat på en annons som kommer upp på skärmen. Nu kan väl inte det vara alldeles sant, men låt oss säga att jag tittat på tio-femton stycken. Inte mycket på det numera inte föraktliga antal år som jag har varit flitig datoranvändare.
Hur kan det löna sig, jag bara undrar? Sitter alla ni andra där och läser annons efter annons?

Och till mina bloggarkollegor har jag då också en fråga: ni som har annonser på era bloggar, tjänar ni verkligen några pengar på det?
För om jag fattat saken rätt blir det bara betalning per klick. Och i så fall, gott folk, har i alla fall jag inte bidragit till att höja era inkomster, hur flitigt jag än har besökt er. Det är helt säkert att en annons i en blogg har jag aldrig klickat in mig på, och jag kommer med största sannolikhet heller aldrig att göra det.

Men om jag är helt ute och seglar kan ni väl berätta det? För om jag blir rik på kuppen är jag naturligtvis villig att rucka på mina principer…
”Nu har vi kunnat konstatera att du går att köpa, det enda som kvarstår är att komma överens om priset” är en replik värd att minnas – hämtad ur en historia om ett äkta par som låter den annars så ärbara hustrun älska med en rik man för att förstärka hushållskassan.
Fast nu talar vi inte om någon sorts kärlek, bara om en blogg.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag har också undrat över det där, och jag är dessutom i branschen (dock inte i den webproducerande delen). Tydligen är det så att det finns ganska många människor som klickar på reklam. Sedan finns det en stor grupp som du och jag som aldrig klickar på något som liknar reklam. Men vi får ändå en kännedom om en väldig massa varumärken eftersom vi ser det där blinkandet och hoppandet i kanten av tidningar och andra sidor vi besöker. Jag kan väl undra lite hur effektivt det där är, men om fler och fler tackar nej till reklam i brevlådan (jag är en av dem), nixar och avsäger sig DR så blir man tvungen att satsa på andra vägar och då är web ett förhållandevis billigt sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att jag köpt vissa märken därför att jag sett dem i reklamen och valt just av den anledningen. Helt klart. Däremot klickar jag aldrig på nåt - läser inga spam - och har "nej tack" till reklam på brevlådan. Blir för mycket skog att bära bort och jag läser inte pappersreklamen ändå.

    Jag gillar inte alls bloggar med reklamremsor - nånstans kan vi väl slippa de blinkande rutorna - så jag är tacksam för alla som inte fallit för chansen att tjäna kosing den vägen.

    SvaraRadera
  3. Ja alltså några MÅSTE det ju finnas! Men vem? Kan man hoppas på en träda-fram-are?

    SvaraRadera
  4. Var är de? Finns det Anonyma Bannerklickare någonstans? :-)

    SvaraRadera
  5. Anonym12:12 fm

    för att inte tala om reklam i många bloggar...

    SvaraRadera
  6. Tycker inte om reklam, varken på bloggar eller i brevlådan. Klickar aldrig på såna länkar, möjligen nån gång av misstag, och blir bara irriterad av allt blinkande. Väljer bort bloggar med reklam för min egen sinnesros skull.

    SvaraRadera