måndag, oktober 31, 2011

Snyggaste pumpan

Just i dag infaller Halloween, den där dagen som vi adopterat och som så gott som totalt trängt undan den svenska Allhelgonadagen ur folkmedvetandet. 

 I London, där jag haft lyckan att vistas några dagar, firade man rejält hela helgen med alla tillbehören: dödskallar, liemän, häxor, spindelnät, benknotor - ingenting fattades. Pumpa till extrapris i livsmedelsbutikerna, drivor med plastpumpor och annat Halloween-relaterat i varuhusen. 

En pumpa tog i alla fall priset i mina ögon. Ni ser den på bilden ovan. En urgröpt stor sak förvandlad till vas, eller kanske ska den kallas kruka? Det ursprungliga innehållet blev möjligen paj, vad vet jag. Men det som hamnade där i stället pryder sin plats precis vilken helgdag som helst. Eller hur?

Tidningen Independent passade för övrigt på att kora tidernas främsta Halloween-figur. Valet föll på ingen mindre än Alice Cooper, sedan 70-talet ständigt rustad i läderbyxor, jacka med nitar stora som gevärskulor, svartkantade ögon med ränder ner på kinderna, det färgade håret viftande åt alla håll. Man behöver inte vara ett skvatt intresserad av rock: har man sett honom på bild en gång minns man hur han ser ut! På scenen sprutar "blod", stora huggtänder kommer fram, häxor och spöken ... hu! 

Alice Cooper lever inte alls som man tror när man tittar på honom och vet att han är en av rockens stora genom tiderna. Han har fyllt 63 och har med åren blivit tämligen skrynklig. Lägg därtill att han varit gift med en och samma kvinna i 35 år, enligt uppgift aldrig varit otrogen, spelar golf vid 6-tiden på morgonen sex av veckans dagar och dessutom är djupt religiös. Låt mig till råga på allt gissa att han egentligen är tämligen gråhårig ... 

Det är helt enkelt klokt att inte döma ens en rockstjärna efter hans yttre. Fast turnén som går runt i England just nu heter ändå "ALice Coopers Halloween Night of Fear" - bu! 

Copyright Klimakteriehäxan 

  PS Men hur kan karlen heta Alice? Visst undrar man? Han heter naturligtvis inte det. Namnet är Vincent Damon Furnier. Men Alice Cooper var namnet på den rockgrupp i vilken han var sångare. Gruppen dog, Alice lever!

4 kommentarer:

  1. En pumpa helt i min smak, både för smaklökar och för ögat.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Gift länge med samma, rynkig och religiös... passerat 60, jodå. Där känner jag samband. Men - det spricker på det där med att gå upp och spela golf kl 06.

    Det räcker med att grannen brukar äckla mig med att han och frugan har varit och kört en timme på träningsverket när jag såsar ut och hämtar tidningen vid halvtiosnåret.

    SvaraRadera
  3. Jag kan iofs kontra med: "och jag skrev en sång kl 24..." men det impar inte ett dugg på morgonpigga.

    SvaraRadera
  4. och jag har den snyggaste rumpan :)

    Det ena utesluter inte det andra. De flesta svenska högtider är adopterade. Inte mycket som är svenskt; varken julgran, Lucia... eller Nyårsklockorna. Amerikanaren Alfred Tennyson skrev Ring Out, Wild Bells.. som läses på Skansen varje år. Ebbe Schön får säga vad han vill om det "svenska"..

    SvaraRadera