fredag, augusti 25, 2017

Böcker i tv- och filmversion

På torsdagkvällar smyger Mia in sin Helgfråga i bloggvärlden, för oss andra att suga på, grubbla över och besvara. Här hittar du länkar till dem som svarat  och här är frågorna med mina svar:

Vilken är din bästa bok-tv-serie?
Kanske beror det på att minnet är kort, men jag har nyss sett slutavsnittet, det tionde, av "The Handmaids Tale" (Tjänstekvinnans berättelse) som bygger på Margaret Atwoods roman med samma namn. Otroligt bra på alla sätt och vis! Vi skaffade HBO Nordic bara för att kunna titta på just den! Och det var det värt.

En bonusfråga slinker med: Vilken är din bästa bok-film?
Här har jag en hel del att välja på, märker jag. Men vad sägs om Vilhelm Mobergs utvandrarserie, tolkad av Jan Troell med start i "Utvandrarna" från 1971? Jag stod till och med ut med Kristinas/Liv Ullmans norska småländska, fast det var lite svårt i början. Men Monica Zetterlund som Ulrika!!!

Tage Danielsson regisserade "Ronja Rövardotter" efter Astrid Lindgrens bok och det blev också en härlig film, vilket kan sägas om de flesta Lindgren-berättelserna som översatts till vita duken (märk väl att "Vi på Saltkråkan" ovanligt nog var film innan det blev en bok!)

Bland mer sentida filmatiseringar tycker jag att "En man som heter Ove" blev väldigt lyckad. Synd att den inte fick en Oscar, det var ju ändå rätt nära.

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Håller absolut med dig om The Handmaid's tale! Så bra att jag lånat boken nu, annars brukar jag tänka att om jag ser en filme/serie så sparar jag en massa lästid :)
    Utvandrarna är också bra, där finns verkligen böckernas kärna med hela vägen.

    SvaraRadera
  2. The Handmaids Tale måste jag se snart. Vi har sett en del andra serier den senaste tiden, men snart skall jag se den också. Utvandrarserien såg jag när den visades på teve, och trots att jag inte var så gammal fastnade jag helt för den. Nu har jag köpt serien på DVD och tänker se den igen i mer vuxen ålder. Håller också med dig om filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker, och även Vi på Saltkråkan, alla är helt underbara. Jag har dock Madicken-filmerna och Lotta-filmerna som favoriter, och Barna i Bullerbyn.

    SvaraRadera
  3. Är så nyfiken på The Handmaids tale, men vill läsa boken först och jag tänkte vänta tills den finns i nyöversättning. Jag älskade Vi på Saltkråkan och de gamla filmatiseringarna av Bullerbyn när jag var liten.

    SvaraRadera
  4. Jag har precis börjat se The Handmaids Tale så än kan jag inte göra någon bedömning. En man som heter Ove vill jag titta på.

    SvaraRadera
  5. En man som heter Ove tyckte jag också blev riktigt bra som film. The Handmaids Tale har jag tänkt börja se. Inte bestämt mig om boken än, om jag ska spara in lite lästid eller inte...

    SvaraRadera
  6. Monica Z var bra... men det var väl ingen bok...?

    SvaraRadera
  7. haha, tänkte på den andra filmen...

    SvaraRadera
  8. Läst Atwoods bok och filmen verkar ju ha förnyat intresset för boken, då måste den ju vara bra. :)
    Utvandrarna var ju fantastisk som film, och Ronja Rövardotter såklart, Ove har jag varken läst eller sett.

    SvaraRadera
  9. har nyligen både sett och läst Tjänstekvinnans beerättelse. väldigt bra båda delarna. snart dags att både läsa och se om Utvandrarserien

    SvaraRadera
  10. Tre filmatiseringar som jag har sett och håller med om. The Handmaid's Tale har jag varken sett eller läst, men jag skulle nog vilja göra både och :)

    SvaraRadera
  11. Handmaid´s tale vill jag både läsa och se. Håller med om Astrid Lindgren-filmatiseringar. Många bra och de tillhör förstås uppväxten. Just Ronja tror jag att jag såg tre gånger på bio som barn...

    SvaraRadera
  12. Ja oj, Utvandrar-serien på film var verkligen superbra.

    SvaraRadera
  13. Jag läste The Handmaids Tale för väldigt många år sedan, och älskade den. Hoppas TV-serien kommer på andra kanaler såsmåningom.

    SvaraRadera
  14. Har inte sett The handmaids tale än, vill läsa boken först!

    SvaraRadera
  15. Ja men astrid lindgrens böcker/filmer glömde jag totalt bort!! :)

    SvaraRadera