onsdag, augusti 02, 2017

En trevlig slav i trädgården

Min syster och svåger har en slav. Han kallas Stig och jobbar i trädgården, under vad som måste kallas träliga villkor. Arbetstiderna är från klockan 10 till 18 sex av veckans dagar, söndagarna är lediga. Stig bor i ett eget litet hus bakom villan, där han får vara ostörd och samla kraft inför nästa skift, ladda batterierna helt enkelt. På vintern har han semester.

Egentligen heter han inte Stig, men det blev tilltalsnamnet om man bortsåg från sista bokstaven i StigA. För Stig är, det har ni redan räknat ut, en representant för den moderna landsbygdens modernaste innevånare. Han är en självgående gräsklippare som styrs av nedgrävda ledningar i marken. Och hans chanser att rymma är i det närmaste obefintliga, så som det alltid har varit i slavarnas värld ...

Det är fascinerande hur snabbt de där tekniska nymodigheterna sprider sig. Folk med stora gräsmattor kan till och med tänkas ha två Stig. Vi som eventuellt minns hur grönskan hölls kort av hungriga får, handjagade gräsklippare eller de där motordrivna som skulle ryckas i gång med våldsam kraft, vi önskar oss gärna en egen Stig. Men då gäller det att ha en ganska platt tomt!

Dessutom påstås det att mördarsniglar är rädda för Stig och håller sig undan alldeles frivilligt om han tagits i bruk. Vilket skulle bevisas, helt säkert är det inte.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Slaveri i all ära - men den här typen av tvångsarbetare är rätt OK tycker jag. Vår heter Lill-Klas. Han jobbar så snällt 12 - 18 fyra av veckans sju dagar. Har aldrig haft så fin gräsmatta!
    Lite kymigt är det när han smyger upp bakom mig när jag rensar i rabatterna. Lill-Klas är så försynt av sig. Han hörs nästan inte alls. Börjar lära mig nu att kasta ett getöga runt omkring mig då och då för att slippa överraskningar när jag är i trädgården under hans arbetstid.

    SvaraRadera
  2. Haha ja antastad vill man ju aldrig bli! Allra minst i den egna trädgården

    SvaraRadera
  3. Och åhhhhh vad jag saknar min dammsugarrobot som ligger magasinerad i Sverige! Roooombah!!!!!

    SvaraRadera
  4. Men Emma - varför fick inte den åka till varmare trakter?

    SvaraRadera
  5. Det var lite annat som prioriterades när vi packade bilen full ... Den hade varit perfekt här i huset för vi bor i enplansvilla utan trösklar. Skrev om dammsugaren här: https://solsomsol.blogspot.com.es/2015/09/vannen-roomba.html

    SvaraRadera
  6. Emma - två år har gått sen du skrev det där, men nu har jag både läst och kommenterat! Superb present!

    SvaraRadera
  7. funkar dåligt på vårt berg

    SvaraRadera
  8. .
    (min far var robot på Volvo - innan robotarna tog över detta hemska arbete; sprutmåla bilar)

    SvaraRadera