lördag, augusti 26, 2017

En vandrande läckerbit?!

Vet du inte vad du ska ha till middag?
Får man föreslå kanadagås?
Jodå, man får visst jaga dem. Jakten började den 21 augusti och pågår året ut. Och du gör en välgärning om du har ihjäl inte bara en, utan många som dessa vackra men hopplösa fåglar skitar ner.

De hör inte hemma här, till skillnad från sina vitkindade släktingar, men togs hit av en entusiast som gillade dem. De första importerades i slutet av 1920-talet. Sedan dess har de försetts med etiketten "skadedjur" och man har problem med dem runt om i världen, eftersom de förökar sig snabbt, ja rent av lavinartat. Till råga på allt kan en fågel bli upp över 20 år gammal!

Jag avskyr de där gässen, eftersom de bajsar så orimligt mycket, på platser där människor vill kunna gå barfota, duka upp en picknick, breda ut en filt, låta bebisar krypa. Det har jag bland annat låtit mina Facebook-vänner förstå. Och si! Där kom de, recepten eller åtminstone tillagningstipsen!!!

Ingen plockar upp bajset ...
Fast allra först ställer någon en fråga i kommentarsfältet: vilken sorts gås är godast? Och skämtare svarar direkt. Vad svaret är? Smörgåsen, naturligtvis. Men det visar sig alltså att folk har provat kanadagås och funnit fågelns kött vara delikat, utsökt, jättegott  superlativerna haglar.

Den plockade fågeln fylls med frukt, exempelvis äpplen, och tillagas sedan långsamt i ugn på låg värme. Eller så marineras den i rödvin och läggs i stekpåse. 
Kanadagäss äldre än ett år lämnas lämpligen in för rökning. Gäss yngre än ett år flås och tillagas i lergryta eller stekpåse.

Nu blir det inte kanadagås på mitt middagsbord. Skälen är flera:
1. jag saknar skjutvapen
2. om jag hade ett skulle jag inte kunna använda det
3. om jag skulle försöka dra fjädrarna av en fågel skulle det förmodligen inte bli någonting kvar (detta händer när jag ger mig på att rensa fisk!)
4. och om den nakna fågeln skulle styckas är risken stor att jag skulle misslyckas med det också.

Men jag skulle gärna bidra till att kraftigt minska den där fågelstammen genom att tugga på delar av den. Om det till råga på allt är gott, ja läckert rent av!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Kommer de in på en villatomt så kan de skövla allt man sått. I mitt gifta liv bodde vi vid Ljungan. Där var vi väldigt fast för kanadagäss så jag tycker det är bra att du kör din kampanj mot dessa skadedjur. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja tänk om jag hade lite framgång också ... men jag menar verkligen allvar med att jag skulle vilja provsmaka!

    SvaraRadera
  3. ny hobby; du får lära dig jaga

    SvaraRadera
  4. Nä Hannele, det är inget för mig, det är jag alldeles säker på.

    SvaraRadera