måndag, juni 15, 2009

På jakt bland klädhängarna i modebranschen

Vet ni hur många modebutiker det finns i Sverige? 8997 stycken!
I dem handlade vi kläder, skor och accessoarer för drygt 75 miljarder kronor under 2008, en ökning jämfört med 2007. Tröstköp i finanskrisen, när jobb försvinner och orosmoln dyker upp?
Det är branschens egen tidning, Habit, som räknat.

Enbart klädkassan uppgick till 61 miljarder, vilket är rätt hyfsat mitt i lågkonjunkturen, även om tillväxten bromsats upp. Skoinköpen står för nästan 11 miljarder.
Lite rask huvudräkning ger som resultat, att om varje svensk, oavsett ålder och kön, shoppar lika mycket gör vi var och en av med i runda slängar drygt 8000 kronor om året på mode.

Jag känner på mig att jag gott och väl fyller min kvot. Det är kul med kläder, till och med när man passerat storlek 38, och man har ju inte roligare än man gör sig!
Samtidigt undrar jag hur exakta de där siffrorna egentligen kan vara.
Hur definieras en modebutik?

Räknas allt i klädväg som fyller shoppingvagnarna i Ullared och på Överskottslagret in i de här summorna? Kvalificerar sig Kapp-Ahl och Lindex? Hur gör man med plaggen som beställs hem på postorder från Ellos och Rowells? Eller plockar med sig på Coop och Ica Maxi? Fyndar på Myrorna?

Jag har starkt på känn att antalet butiker där vi vanliga människor i detta avlånga land köper våra kläder och skor är betydligt fler än de där 8997 som branschen räknar. Och så vore det intressant att se hur många av oss som gör merparten av våra inköp på rea, med jaktinstinkten helskärpt och triumf i blick när troféerna förs hem och hängs upp på väntande klädhängare …

Expertisen konstaterar visserligen, att priserna sjönk under 2008 – med 1,6 procent på skor och på kläder med 1,1 procent. Men det har nog ingen i kundledet lagt märke till. Nej, det är nu priserna sänks, nu när vi konsumenter ägnar oss åt sommarrean, HALVA PRISET och TA 3 BETALA FÖR 2, den som förr i världen började efter midsommar, men som numera börjar långt tidigare.

Med detta i bakhuvudet tillåter jag mig att tro, att svenska folket faktiskt shoppade kläder med tillbehör för ytterligare någon miljard, fast de aldrig tänkte på det på Habit.
God jaktlycka på rean önskas ni, oavsett butikssort!

Copyright Klimakteriehäxan

Mer om modebranschen i siffror i DN och i SvD.

4 kommentarer:

  1. Jag såg också en notis i dag och blev fundersam. Mest fundersam blev jag över om jag behöver nåt nytt i sommar... förra sommaren slet jag inte precis ut de tunnare kläderna och än har jag inte behövt ta fram dem... kanske håller vintergarderoben hela sommaren?

    SvaraRadera
  2. Fast du... skvallra inte så min man hör att jag sagt detta. Jag KAN ju ändra mig...

    SvaraRadera
  3. 8997 modebutiker... tja, vi har 150 loppis i Göteborg.

    SvaraRadera
  4. Bloggblad, inte skvallrar jag! Men skulle man bara shoppa när man verkligen behövde nåt, då skulle det sannerligen bli mer sällan!
    Hannele, det är såna fyndställen jag tror man helt glömt bort i den här statistiken!

    SvaraRadera