torsdag, juli 09, 2009

Med smaklökar känsliga för rött

Jag har kommit fram till att jag har smaklökar känsliga för rött.
Exempelvis är jag obotlig tomatoman, oavsett årstid och tomatens ursprungsland och färdsträcka från planta till min tallrik. Soltorkade går också bra.

Jordgubbar är en lika stor passion, fast där inträder med nödvändighet en kortare paus under årets mörkaste veckor.
Smultron. Å, smultron! Vilken delikatess! På strå, på tallrik, direkt i munnen!

Rött kött är inte nyttigt, jag vet det. Men oj så gott det är! Med rött vin till! Och man får gärna servera sallad bredvid, med röd paprika som är godare än gul och mycket godare än grön.
Röd vinbärssylt är smaskigare än sylt gjord på svarta. Precis som jag gillar röd stenbitsrom bättre än svart, om till ägghalvor eller pasta eller högst upp på en liten räkcocktail.

Apropå skaldjur: Vanlig flodkräfta blir riktigt röd och grann när den badats i kokgrytan – följdriktigt är den också godare än sin blekrosa kusin havskräftan. Och fisk! Röding är underbart. Dessutom var det en total överraskning när jag prövade och fann, att strömmingsflundran blev ytterligare förgylld med skogens röda guld, lingon i rårörd version. Pesto är inte min absoluta favorit - men ska jag välja blir det förstås inte den gröna.

Det blir mer fart i äggröran med bitar av tomat och peperoni, röd. Flingorna blir roligare när man slängt i lite frystorkade röda bär i paketet. Och skulle jag råka falla för frestelsen att plocka ihop lite lösgodis försöker jag sålla ut de röda geleråttorna, slippa de andra. När Aladdin-asken öppnas på julafton tar jag gärna biten med körsbär i likör, trevligt mörkröd inuti.

Och även om annan smak inte styrs av de där smaklökarna, så är det ju ett urgammalt faktum att jag älskar röda skor, röda handväskor och faktiskt också gärna klär mig i rött.

”Med ögon känsliga för grönt” är en klassisk text av Barbro Hörberg. Kan inte räkna med att den här bloggposten blir lika berömd, inte ens tonsatt, tyvärr – men nu har jag väl ändå bevisat faktum: jag har smaklökar känsliga för rött.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Jag äter ju det mesta - men jag har lite svårt för tomatskal som fastnar på tänder och i halsen.

    I går köpte jag årets första härligt röda nektariner... men det vete tusan om de var helt vegetariska, för de hade gult frukt kött ... stod det på skylten.

    Snygga sandaler. Mina fötter trivs numera endast i mina fusk-massaj-sandaler... så jag kände av tårna idag efter flera timmar på stan i vanliga rejäla skor.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:38 fm

    Nehej. Flodkräftor är INTE godare än havskräftor. Fel, fel, fel!!!

    SvaraRadera
  3. jajaja! Rött är sött :) Håller med dej om att det är mycket gott med röd mat :)

    SvaraRadera