tisdag, juli 28, 2009

Vitt är inne - både inne och ute

Inte för att det är någon nödvändighet, men det är lite kul ändå att bli bekräftad, att få rätt, att känna att man ligger i tiden.
Och förvisso är det så med trender, att väljer man bara en och håller fast vid den, så blir det ”rätt” igen, förr eller senare. Det är precis som med klockan: en som står still visar ändå exakt tid två gånger per dygn!

Nu är det en av alla dessa mina väskryckarprenumerationer som gett mig bekräftelse. Den här gången är det månadstidningen ”Sköna hem” som finkammat listan över avhoppade prenumeranter och kontaktat mig – tänker ingen på att jag visserligen haft den två gånger tidigare, men bara tre nummer per gång, till mikropris? Nu är vi där igen.

”Vi vill gärna se dig bland våra läsare på nytt, och bara för det så har jag nu ett speciellt kanonerbjudande …” ja ni vet hur det låter. Men eftersom jag är road av heminredning, åtminstone i teorin, och tycker att det är jättebilligt med ungefär 20 spänn för en hyfsad tidning som annars kostar 55, så sa jag ja den här gången också (med en anteckning om när det är dags att säga upp den igen).

Första numret damp ner på dörrmattan häromdagen. ”Sommarens vackraste hem” bjuds läsekretsen in till. Och vad möter oss månne där?
Jo vitt. Vita väggar vart man än ser. Vita väggar inte bara i reportagen, utan också i annonserna! Vilsamt vita väggar som ger människan möjlighet att leka med färger och former på lösa ting, möbler, textilier och andra prylar som lätt går att byta ut eller flytta på. Vitt är inne igen! Halleluja!

I tidningen är inte bara vardagsrummen vita. Det är vitt i köket, vitt i garderoben, vitt i hallen, vit vägg vid poolen, vitt i sovrummet, vitt i badrummet, vitt vid uteplatsen. Hade man fotograferat garagen hade förmodligen de också haft vitmålade väggar.
Jag har sagt och skrivit det förr, och jag upprepar det gärna: En vit vägg är vacker, och en vacker vägg är vit.

OK då, i rättvisans namn finns det ett par tapeter med mönster (på vit botten förstås) och Rikard Wolff visar upp knallblå skåpdörrar i sitt kök, men de där tapeterna blir säkert inte långlivade och herr Wolff tröttnar förmodligen snart och målar om.
Vitt. Så rätt. Alldeles inne. Inte bara inne, utan också ute!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Och allt kommer tillbaka...eller hur. Jag håller helt med dig, en vacker vägg är vit!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Jag har vitt i alla rummen, vitt i köket, vitt i badrummet och vitt på balkongen. Skönt efter att ha bott i ett färgglatt hus.

    SvaraRadera
  3. Anonym8:51 em

    Hade allt vitt en gång för ca 15 år sedan... nu är jag tillbaka dit igen och njuter av våra nymålade väggar( alla vita, lister och allt) Phu... att äntligen få detta vilosamma igen, där de små färgklickarna kommer till sin rätt. Något jag upptäckt nu ät hur vacker ljus björk passar, mmmm, lisa för själen.
    Märkligt bara att jag tycker alla dessa vita bloggar och heminredningstidningar är tråkiga i längden.

    SvaraRadera
  4. Anonym8:52 em

    Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. vad är det för fel på rosa

    SvaraRadera
  6. Kära Hannele, det är inte direkt fel på rosa. Rosa är ofta fint. Men inte på mina väggar!!!

    SvaraRadera