måndag, september 13, 2010

Aktuellt citat

"Om jag får sova tre-fyra timmar per natt har jag all energi som jag behöver."

- Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin kommenterar (i Expressen) sista kampanjveckan inför riksdagsvalet. Vilket får mig att undra: hur är det möjligt? Adrenalinpåslag i all ära, men tre-fyra timmars sömn? Nej, mer behövs. Och nu tänker jag inte bara på flärd, dvs skönhetssömn, utan på vila som möjliggör en klar hjärna och kloka beslut. I alla fall för oss som inte är politiker.

4 kommentarer:

  1. Jag har många gånger funderat över hur man är funtad som politiker! Vanliga människor kan de ju knappast vara ...

    SvaraRadera
  2. Under de år på 90-talet som jag var "ensamma mamman" sov jag ungefär så mycket eller snarare lite. Jobbade heltid, skötte huset, trädgården och de två stora barnen, då i förskole- och tidig skolålder. Dessutom sydde och bakade jag, målade om köket och stod i på alla sätt. Har heller aldrig haft ett så välstädat hem och hann förunderligt nog med en hel del föreningsengagemang. Det senare med benäget bistånd av barnens morföräldrar. Jag upplevde aldrig att jag var särskilt trött, tror att man var så uppvarvad hela tiden att tröttheten inte kändes även om den rimligtvis fanns. I dag skulle jag få sjukskriva mej efter en vecka i det tempot och med den mängden sömn.

    SvaraRadera
  3. Man frågar sig gång på gång. Hur är det möjligt?

    SvaraRadera
  4. Vi som inte blev politiker till professionen får i a f här ännu ett skäl till varför det var ett bra val att avstå ... jag vill helst ha åtminstone sju timmars nattro!

    SvaraRadera