lördag, september 11, 2010

Vi som vägrar höst - i år också

Blev påmind om min ständiga motvilja mot att byta sommar mot höst, sandaler mot kängor, linne mot ulltröja. Och kom i håg den här texten, som i år fyller fem år. Jag står för vartenda ord fortfarande - allt detta går i repris igen, precis som min blogpost! Möjligen borde jag byta ordet "clematis" mot "pelargonia". Men ändå. Valet av höstblomma på bild föll som ni ser på en (nyfotograferad) ros - observera knoppen! Än finns det hopp om fler blomster!

Vägra höst!
Almanackan talar sitt tydliga språk.
Det står september – och det gäller nu.
Men när jag tittar ut strålar solen från en högsommarblå himmel, folk dräller på gräsmattorna, varenda kotte har solglasögon och alla som kan skalar av sig in till sista och tunnaste klädlagret.
Nya blåa blommor slår ut i clematisen utanför porten.
Turisterna köar till rundtursbåtarna, jetsettarna har fällt ner cabben, ingen stannar till där höstens nyheter försöker locka in kunder i butikerna.

Och jag vill sälla mig till alla dem som helt enkelt vägrar höst.
Fortsätter i sandalerna.
Utan strumpor.
Sitter ute och äter även om det blåser lite.
Kan tänka mig ett glas kallt rosé.
Vänder näsan mot solstrålarna även om jag vet att det inte gör någon skillnad.
Men det gäller ju att lagra.

För även den mest envetna höstvägrare kommer att få ge med sig.
Fast inte riktigt än.

Copyright Klimakteriehäxan

Denna bloggpost publicerades första gången i september 2005.

4 kommentarer:

  1. Numera är jag inte så frusen, men jag tycker ändå det är skönt att börja med höstgarderoben. Då vet jag att det är rejäla kläder som gäller. Den förrädiska sommaren kräver ju två garderober så fort man ska vara borta mer än ett par timmar.

    Jag gillar brasa och tända ljus också - så jag tycker att det känns okej nu, även om jag ibland saknar det fria sommarlivet. Och ett par superfina sommarliga rosor hittade jag i rabatten -tog in dem, så slipper jag stå ute och frysa för att njuta av dem.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig helt och hållet....trots att jag gillar hösten.
    Men inte än...liiiite sommar kan vi nog krama ur än ett tag hoppas jag.

    Så vi sitter ute och tar på en extra tröja och strumpor....nä verkligen inte än! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar hösten - men än går jag utan strumpor, njuter av solen och äter utomhus när tillfälle ges. :)

    SvaraRadera