söndag, september 05, 2010

Citat: Att få sparken är bra!

"Alla borde få sparken en gång. Jag tror att det är väldigt viktigt. För mig var det bra. Man kommer tillbaka!"

-Anna Wintour, legendarisk redaktör för modetidskriften Vogue, intervjuad om sin väg till toppen. Hon avskedades 1975 från en anställning på Harper´s Bazaar, eftersom hon var för djärv för tidningsledningens smak - hon satte dreadlocks på några fotomodeller och det var mer än man tålde ...
I dag är hon en verklig maktfaktor inom modebranschen, Vogue har hon chefat över i 22 år. Samt har ord om sig att vara en riktig hårding - det var Wintour som stod modell för huvudpersonen i filmen/boken "Djävulen bär Prada". Så det är högst sannolikt att hon personligen gett en och annan medarbetare sparken - och därmed hjälp på vägen, om man ska ta henne på orden!
Återstår att se om någon politiker plockar upp Wintours teori i den pågående valkampanjen, där arbetsmarknadsfrågorna förvisso är tunga.

7 kommentarer:

  1. Det KAN VARA en knuff iväg från en tillvaro som man inte är tillfreds med, en lyckoträff fast man inser det först efteråt. Passar några men inte alla. Kom att tänka på historian om den kinesiske bonden.

    SvaraRadera
  2. politikerna borde få sparken oftare

    SvaraRadera
  3. p.s.
    utan fallskärmar

    SvaraRadera
  4. Klicka gärna på länken till Pumitas histora om den kinesiske bonden - det gjorde jag! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har varit arbetslös en gång... fy tusan. Fast ändå kan jag inse vitsen med att vara tvungen att byta inriktning i livet. För DET har jag ju gjort. Att starta firma var ett stort steg!

    SvaraRadera
  6. Haha. Nu har jag läst och tycker faktiskt att det i stort påminner om en kristen livsinställning, att det nog kan finnas en mening med allt.

    SvaraRadera
  7. jag också kollade länken

    SvaraRadera