tisdag, september 07, 2010

Tisdagstema: Sötsaker

ENKLASTE ÄPPELKAKAN
Skär äpplen i tunna klyftor. Lägg i lättsmord form. Strö russin bland äppelbitarna. Häll över havregryn och väldigt lite strösocker. Skiva kylskåpskallt smör med osthyvel och lägg ut så att formen täcks.
Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter.
Ät den helst ljummen, i sällskap med något vaniljigt: -glass, -sås eller -kesella!

Så här års är äppelkaka en favorit bland sötsaker. Och min variant är inte jättesöt, russinen räcker en bra bit. Snabbt går det också!
Veckans tisdagstema är just sötsaker - fler söta saker hittar du om du klickar här.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. En sådan får bli till helgen!

    SvaraRadera
  2. Just så !!!! jag har nog sett den här resepten någonstans och ny måste jag nog prova dett (vi har så himla mycket äpplen ) TACK FÖR RESEPTEN !!!!!!

    SvaraRadera
  3. Den pajdegen passar till mycket! Lätt som en plätt att göra! Jag brukar blöta osthyveln så det inte fastnar så mycket smör på den.
    Mums!!

    SvaraRadera
  4. Den ser jättegod ut och låter nyttig också. Mycket fibrer säkert. ;)

    SvaraRadera
  5. Mums...va gott det ser ut, den ska jag prova.

    SvaraRadera
  6. jag vill ha, ofta lägger vi bara kryddade äppelklyftor i ugnen; farinsocker, ingefära, smörklick, russin (jag har pippi på påfåglar :)

    SvaraRadera
  7. Det går utför med mina husmorsambitioner. När bakade jag en äppelkaka senast? Hm... jag har i alla fall bakat en stenhård sockerkaka i år!

    (Kanske ska jag tillägga att jag bakade ett par gånger i veckan när jag var ung och hade småbarn.)

    SvaraRadera
  8. (Fast å andra sidan hade jag ingen dator då...)

    SvaraRadera