måndag, september 20, 2010

Sex är kanske allt som behövs?

Det är verkligen en utmaning som får mig att haja till. Att jag på det här stadiet i livet skulle kunna klara mig en hel månad, på bara sex!
Men det går, det finns bevis för det. Och det går till och med bra!

Allt började i juni med att ett par hundra tjejer/kvinnor och några män spridda från Kalifornien till Dubai ingick en pakt: de fick välja sex, men absolut inte fler, klädesplagg. I en månad skulle just de utvalda persedlarna vara deras enda, inga utvikningar tillåtna (underkläder räknades inte in, inte heller baddräkt eller träningskläder). Accessoarerna skulle stå för variationen.

”Six Items Or Less”, på cyberspråk 6IOL, sköt fart och spred sig. Vittnesmålen om hur det gått går att följa i bloggform. Och det folk kommit fram till, det är – förstås – att det blev lite tätare mellan tvättarna, men också att man vann tid både framför garderoben på morgonen och när en resväska skulle packas.

Det handlar naturligtvis dessutom om att budgetposten för klädinköp kan krympas, och miljön tjänar förmodligen på arrangemanget, trots tvättandet. Men det finns också ett och annat litet problem, som att exempelvis väldigt många modevaror är tillverkade inte för att hålla länge utan för att vara just nya – som snabbt åldras, blir alltför gamla, trillar isär efter många möten med vatten och tvättmedel.

Då är frågan: skulle du och jag vara beredda att satsa på en månad med bara sex plagg att välja bland? Tjejerna som startade 6IQL var faktiskt själva lite skeptiska, men kom till sist fram till slutsatsen att folk i deras omgivning inte verkade lägga märke till kläder. Några i ”rörelsen” har börjat tala om att uniform är ett bra alternativ. Och en ny organiserad omgång av 6IOL ska troligen dra igång i höst, för den som känner sig lockad.

Tja, det tål att tänka på. En sak vet jag, och det är att om jag själv skulle våga mig på det här experimentet blir det svarta plagg, förmodligen minst fem av sex. Och möjligen är det så, att bara jag själv vet hur jag varierar mig idag.
Kanske kan jag redan räknas in i gänget som bär svart uniform. Även om jag inte är begränsad till enbart sex.

Copyright Klimakteriehäxan

Här kan du se ett inslag från i somras om 6IOL med en av fronttjejerna:

7 kommentarer:

  1. Det här VET jag att jag skulle klara av! :-)

    ....och precis som för dig skulle basen vara svart i klädesplaggen.

    Anledningen att jag är så säker på det är att jag älskar klänningar. Väljer man då en eller tom. två klänningar så vinner man ju automatiskt en nederdel eller överdel eller hur?

    Jag skulle alltså välja två klänningar, en kjol, en topp och en kofta och en skjorta. Koftan och skjortan ska kunna passa att ha utanpå båda klänningarna och toppen om man vill vara mer "påklädd".

    Enkelt som en plätt! ;-)

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt bra idé! Jag skulle fixa det och det skulle bli svarta plagg här också.

    SvaraRadera
  3. p.s.
    Hatt räknas väl inte som ett plagg..

    SvaraRadera
  4. Njä. Jag som klär mig i flera tunna lager kan inte klara mig på detta fåtal plagg.

    Men tanken är god.

    SvaraRadera
  5. Londongirl - inga långbyxor alls???
    Eva - de flesta skulle bli svarta, det är mitt tips.
    Hannele - hatt är accessoar, så kör på!
    Nina - jag är emot det där med att tvätta stupiett.

    SvaraRadera
  6. Nej inte om jag fick välja...för strumpbyxor räknas väl som "underkläder" och skulle väl inte räknas eller hur?

    Det är ju snart oktober så strumpor behövs ju. ;-)

    Nix inga långbyxor!

    SvaraRadera