söndag, september 19, 2010

Min röst - med avgörande betydelse?

Det är i dag det gäller. Vi måste fatta Det Stora Avgörande Beslutet. Om vi nu inte redan bestämt oss.
Vilken lapp ska man lägga i kuvertet, för vidare befordran till den där lådan (som av hävd kallas urna men verkligen inte liknar en sådan)?

Många är vi som vacklat och vacklar in i det sista - en av tio väljare har skjutit upp avgörandet till i dag, enligt undersökningar. Vi grubblar numera inte bara på partier, nu handlar det också om block – och eventuella vågmästare. Vi som inte kommer att rida på beslutsvågen, vi surfar i svallet utlöst av den senaste tv-debatten, efter nya opinionssiffror, på tillfälligt väckt entusiasm av ett fyndigt slagord eller en pricksäkert levererad replik.

När så det oåterkalleliga beslutet tagits, kuverten klistrats igen och valförrättaren noggrant prickat av ännu en väljare i röstlängden kommer nästa fas.
Det är då man frågar sig om man verkligen gjorde rätt.
Svaret på den frågan finns förstås inte, annat än möjligen för de allra trognaste partiarbetarna.
Men sent ikväll kommer ändå ett resultat, siffror som berättar ungefär hur en ny regering kan se ut.

Vid det laget är vi många som ångrar det där beslutet vi tog några timmar tidigare. Min röst kanske blev den som fick avgörande betydelse! Hade jag röstat annorlunda hade måhända någon annan … Eller: oj, ”mitt parti” vann, hur ska det gå? Jag som bara ville förhindra att det åkte ut ur riksdagen! Ännu en variant: jag SKULLE verkligen ha röstat på de andra, usch så feg jag var!
Så i morgon kan vi byta parti. Igen.
Sedan får man se hur länge det varar …

Oj, trodde ni att jag skulle berätta hur jag röstar?
Å nej. Det avslöjar jag aldrig, inte ens i den allra trängsta kretsen.
Man vill väl ha ryggen fri!

Copyright Klimakteriehäxan

Jag har varit inne på samma tema förr - klicka gärna här och återupplev högtidligheten kring en valdag förr i världen!
Mer om valdagen exvis här, eller här eller här!

10 kommentarer:

  1. Det finns få saker man öppet pratar om i Sverige och det är löner (andras diskuteras livligt men inte den egna), partisympatier och några till. Jag har aldrig riktigt förstått det. Sedan har jag full förståelse för att man som offentlig person eller för att man har ett visst yrke vill behålla valhemligheten.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:43 fm

    På tal om valurnans form,som man allmänhet föreställer sig som en fyrkantig låda,så finns det ett historiskt exempel på en betydligt tjusigare form.Dessutom gör den skäl för namnet.
    Se länk: http://www.alvesta.se/CM.php?PageID=9074&NewsID=185

    SvaraRadera
  3. Anonym12:06 em

    Att välja parti eller sida har aldrig varit något dilemma för mig.
    Kanske är jag en tynande rest av en tid där gränsen mellan arbetare och arbetsköpare var tydlig och synlig.Finns det några egendomslösa eller proletärer idag?Eller är alla en stor massa som vinglar fram och tillbaka i ett allmänt tyckande

    SvaraRadera
  4. Upptäckte att det var väldigt längesedan jag var in till Dig på Din blogg.Har säkert 100 nu,så det tar lite tid tills jag är hos Dig igen. Och nu för tiden sitter jag inte hela dagarna som jag gjorde i början, före 31 Maj.Jag har redan röstat, avskyr när alla grannar och sådana som bor här där jag bor. De ska alltid "pumpa" Mig med en massa frågor, så gjorde de förr.Så jag håller mig undan.Dagen D.Minns på kyrkovalet, de rusar fram emot en, och ska bracka på mig en massa valsedlar från olika partier.Har redan,säger jag,vill inte de ska veta ett dugg om vad jag röstar på.
    Min Dotter sitter och räknar röster i Skogås-Länna. Vem hoppas på byte i Stadsministerbåset ?

    SvaraRadera
  5. Riksdagspartiet var inte så svårt. Men det här med lokala valen ...

    Här kan de ju dessutom bestämma vem de vill vara kompisar med efter valet. Så en röst på x kanske gör att y blir kommunalråd fast man inte för sitt liv tycker att det är en bra lösning.

    Jag vinglade ända in bakom skärmen tror jag.

    SvaraRadera
  6. Jag ska gå över gatan om nån timme. Vilken sida jag står på har jag vetat i många år, men sen vacklade jag lite.... och bestämde mig när jag såg vilka lokala "kändisar" som ställer upp.

    Både i bloggar och på facebook är det förvånansvärt många som avslöjar vad de röstar på, fast jag tror att de kanske inte säger det öppet annars.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar inte säga vilket jag röstar på även om jag egentligen inte är så hemlig, men jag har absolut inte nån lust att försvara mig eller diskutera politik öht.

    SvaraRadera
  8. Läste min kommentar nu och upptäckte att jag har missat ett litet "inte" som vänder upp och ner hela min kommentar men jag antar att det inte var så svårt att lista ut. :) Jag diskuterar inte heller politik så ofta för att det är så lätt att bli osams. Både religion och politik är känsliga ämnen.

    SvaraRadera
  9. Jag hade fel I Trångsund, sitter hon och räkar röster. Sorry !

    SvaraRadera
  10. i Värmland fattas det nu 7 röster för ett extra mandat..

    SvaraRadera